Inter Cars odnotował 157,68 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I kw. 2025 wobec 156,47 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 251,7 mln zł zysku wobec 224,57 mln zł rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 309,5 mln zł wobec 273,12 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 4 780,07 mln zł wobec 4 529,2 mln zł rok wcześniej.
"Sprzedaż eksportowa rozumiana jako sprzedaż realizowana przez zagraniczne spółki dystrybucyjne oraz sprzedaż bezpośrednia (z Inter Cars S.A.) do kontrahentów zagranicznych wzrosła o 11% w porównaniu do analogicznego okresu roku ubiegłego. W 2025 roku Grupa kontynuowała dalsze umacnianie ekspansji zagranicznej, zarówno w krajach, w których rozwija sprzedaż w oparciu o sieć filialna jak również w krajach, w których prowadzi sprzedaż bezpośrednią do klientów (bez istniejącej sieci dystrybucyjnej). W spółkach zagranicznych w ciągu ostatnich 12 miesięcy otwarto 27 nowych filii" - czytamy w raporcie kwartalnym.
"Przychody Inter Cars z rynku krajowego stanowiły około 39,5% przychodów (40,2% w I kw. 2024) łącznie całej grupy kapitałowej (uwzględniając wyłączenia konsolidacyjne). W ramach działalności dystrybucyjnej udział zagranicznych spółek wzrósł z 50,4% w I kwartale 2024 do 53,8% w I kwartale 2025 roku. Rynek polski pozostaje podstawowym rynkiem sprzedaży dla grupy kapitałowej" - podano.
Skonsolidowana marża na sprzedaży towarów jest o 1,4 pkt proc. wyższa niż w roku ubiegłym i wynosi 29,3%, wskazano także.
Spółka podała, że wskaźnik dług netto/EBITDA wynosi 2,0 vs 1,85 na dzień 31 marca 2024 r. wzrost wskaźnika związany jest ze zwiększeniem zadłużenia finansowego Grupy przeznaczonego na działalność operacyjną i inwestycyjną, w tym rozbudowę i automatyzację magazynu w Zakroczymiu i Brasov (Rumunia). Wzrost wartości magazynu o 435 mln zł wynikał ze strategii zakupowej mającej na celu zapewnienie dostępności towarów. Strategia ta była podyktowana również zapowiadanymi kolejnymi podwyżkami cen u dostawców.
"Grupa kontynuuje proces robotyzacji magazynów w Zakroczymiu i Braszowie (Rumunia), inwestując w nowoczesny, zautomatyzowany system magazynowania i pobierania Skypod, który znacząco usprawnia procesy logistyczne. Planowane zakończenie inwestycji ma nastąpić odpowiednio w pierwszym kwartale 2026 (Zakroczym) oraz w drugim kwartale 2025 roku (Brasov, Rumunia)" - czytamy dalej w raporcie.
"Przychody wzrosły we wszystkich obszarach geograficznych, za wyjątkiem Wielkiej Brytanii, gdzie trwa proces reorganizacji procesów operacyjnych. Grupa realizuje politykę ekspansji terytorialnej na obszarze Europy Środkowej i Wschodniej. Rynki te wykazują się dużym potencjałem wzrostu i wyższą rentownością netto dla branży niż rynek krajowy. Najwyższą dynamikę sprzedaży za I kwartał 2025 roku w porównaniu do analogicznego okresu 2024 roku (po przeliczeniu na zł i po wyłączeniach konsolidacyjnych) odnotowały spółki zależne w następujących państwach: Serbia (31%), Bośnia (18%), Mołdawia (18%) i Grecja (19%). Przy czym również spółki zależne o największym wpływie na przychody Grupy, wzrosły odpowiednio: Bułgaria (14%), Rumunia (12%), Węgry (10%), Czechy (10%) czy Chorwacja (7%)" - podano.
W ujęciu jednostkowym zysk netto wyniósł 75,65 mln zł w I kw. 2025 r. wobec 59,09 mln zł zysku rok wcześniej.
Inter Cars to największy dystrybutor części zamiennych do samochodów osobowych, dostawczych i ciężarowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka zadebiutowała na warszawskiej giełdzie w 2004 r. Przychody spółki wyniosły 19,47 mld zł w 2024 r. Spółka wchodzi w skład indeksu mWIG40.
(ISBnews)