Zymetria: 54% Polaków dobrze ocenia sytuację finansową, konsumpcja się ożywia - wywiad

Aktualności

Ponad połowa (54%) Polaków postrzega swoją sytuację finansową jako dobrą i jest to tendencja, która utrzymuje się od początku 2024 roku, poinformowała ISBnews senior consultant w firmie Zymetria Kamila Hernik. Ankietowani widzą spadek inflacji i choć nadal ograniczają codzienne wydatki, to w mniejszym stopniu niż wcześniej. Polacy rzadziej oszczędzają na kosmetykach i chemii domowej, żywności, transporcie i lekach. Czterech na dziesięciu nadal powstrzymuje się jednak od większych wydatków.

"Z ostatniej fali badania pt. 'Tracking Nastrojów: Wiosenne nastroje Polek i Polaków', które Zymetria realizuje od kilku lat, wynika, że ponad połowa (54%) Polek i Polaków postrzega swoją sytuację finansową jako dobrą. To tendencja, która utrzymuje się od początku 2024 r. Co więcej, respondenci nie przewidują istotnych zmian w tym zakresie w najbliższej przyszłości (47%). Największy optymizm wykazują osoby młode. 39% przedstawicieli Generacji Z i 35% Generacji Y przewiduje poprawę swojej sytuacji finansowej. Najczarniejszy scenariusz maluje pokolenie Baby Boomers - aż 35% spodziewa się jej pogorszenia" - powiedziała Hernik w rozmowie z ISBnews.

"Obserwujemy pewną stabilizację w postrzeganiu swojej indywidualnej sytuacji finansowej przez Polaków. Już druga z kolei fala badania pokazuje, że osób dostrzegających jej poprawę jest tyle samo (27%), co tych, którzy odczuwają jej pogorszenie, a niemal połowa (46%) nie czuje żadnej zmiany. Starsze pokolenia w większym stopniu nie odczuwają zmian, zaś wśród młodszych generacji jest nieco więcej optymizmu" - dodała.

Od początku 2024 roku Polacy widzą spadek inflacji - obserwują, że ceny nadal rosną, ale już nie tak mocno jak w 2022 i 2023 roku.

"Polacy dostrzegają, że ceny wciąż rosną, ale nie tak gwałtownie jak w 2022 i 2023 r. 86% respondentów deklaruje zauważalny wzrost cen, przy czym 36% nie ma co do tego żadnych wątpliwości. W maju 2024 r. na wzrost wskazywało mniej osób - 80% ankietowanych. Wynagrodzenia, w tym płaca minimalna, rosną szybciej niż inflacja, co zaczyna się odbijać we wzroście konsumpcji" - powiedziała Hernik.

"Polki i Polacy najbardziej odczuwają wzrost cen żywności (74%) i opłat za mieszkanie (59%). W pozostałych obszarach - zarówno tych, gdzie trudno oszczędzać (leki, raty kredytów, transport), jak i tych związanych z codziennymi wydatkami i przyjemnościami (kosmetyki i chemia domowa, usługi, słodycze) - podwyżki są odczuwane jako mniej dotkliwe. Wzrost cen żywności zauważają niemal wszystkie grupy wiekowe, natomiast opłaty mieszkaniowe najmocniej odczuwa najstarsze pokolenie" - wymieniła ekspert. 

Według Zymetrii, nie ograniczamy już tak bardzo codziennych wydatków, natomiast nadal jesteśmy ostrożni, jeśli chodzi o wydawanie większych pieniędzy. 

"Polacy ograniczają codzienne wydatki w mniejszym stopniu niż wcześniej (39% wobec 48% w listopadzie 2024 r.), choć nadal ostrożnie podchodzą do większych zakupów. Obecnie, w porównaniu z sytuacją sprzed pół roku, rzadziej oszczędzają na kosmetykach i chemii domowej (23%), żywności (21%), transporcie (11%) i lekach (9%). 40% powstrzymuje się od większych planowanych wydatków, a analogiczny odsetek - odkłada pieniądze" - skomentowała przedstawicielka firmy.

"Respondenci nadal próbują ograniczać wydatki na przyjemności, takie jak słodycze (32%), alkohol (28%) czy rozrywki (26%). Ale za to w mniejszym stopniu niż rok temu oszczędzamy na zakupach żywności i kosmetyków. Pewne kategorie wydatków, jak opłaty za mieszkanie, leki i paliwo są niejako bazowe i tu nawet wzrost cen nie powoduje, że ograniczamy wydatki. Nie zmniejszamy również wydatków na dzieci, transport czy raty kredytów" - wymieniła także. 

Ponad połowa Polek i Polaków jest zainteresowana wydarzeniami na świecie, jednak co czwarta osoba w ostatnim czasie zrezygnował ze śledzenia tych informacji z powodu poczucia przytłoczenia nimi.
"Ponad połowa Polek i Polaków (54%) interesuje się wydarzeniami na świecie, choć 27% ostatnio zrezygnowało z ich śledzenia z powodu poczucia przytłoczenia. Zapytani o największe obawy w perspektywie najbliższych 3 miesięcy, najczęściej wskazują, obok wzrostu cen żywności (43%) i kosztów utrzymania (42%), na możliwość działań wojennych w Polsce (29%). Co więcej, obawy przed wojną rosną w porównaniu z rokiem ubiegłym, choć nadal są niższe niż tuż po wybuchu wojny w Ukrainie. Uznajemy też, że w porównaniu z poprzednim rokiem, sytuacja związana z bezpieczeństwem międzynarodowym istotnie się pogorszyła" - wskazała Hernik.

Jeśli chodzi o aktywność prezydenta USA Donalda Trumpa, Polacy postrzegają ją jako niekorzystną dla świata i Unii Europejskiej. 

"Polacy oceniają działania Donalda Trumpa jako niekorzystne dla świata (62%) i Unii Europejskiej (67%), a korzystne głównie dla Rosji (50%) i Stanów Zjednoczonych (41%). Jednocześnie wierzymy w siłę sojuszy - 52% wskazuje Unię Europejską jako kluczowego sojusznika gospodarczego, a 37% - Stany Zjednoczone. Uważamy, że USA - tuż po Unii Europejskiej - pozostają naszym kluczowym partnerem gospodarczym" - zakończyła.

Zymetria jest firmą badawczo-analityczną łączącą doświadczenia zespołu w badaniach marketingowych, data science i technologii. 

Tomasz Chaberko

(ISBnews)

Wiadomości
BOŚ: Kolejne obniżki stóp proc. mogą nastąpić w lipcu i wrześniu po 25 pb

Kolejne obniżki stóp procentowych, po majowym dostosowaniu poziomu stóp o 50 pb, mogą nastąpić w lipcu i wrześniu po 25 ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...

Jakie waluty są w Unii Europejskiej?

Choć najbardziej popularną walutą w Unii Europejskiej i najmocniej kojarzącą się nawet z samej nazwy jest euro, to wiele krajów ...

Czym jest forex?

Rynek forex, jako największy i najbardziej płyny przyciąga całą rzeszę inwestorów. Każdego dnia na tym rynku odbywa się ogromna liczba ...