Romet obserwuje nadal duży popyt na rowery, liczy na dobry sezon 2022 - wywiad

Aktualności

Romet liczy, że pomimo późnego startu sezonu rowerowego, trudnej sytuacji makroekonomicznej i wojny na Ukrainie spółka i cała branża odnotują w tym roku dobrą sprzedaż i wyniki finansowe, poinformował ISBnews prezes Grupy Romet Grzegorz Grzyb. Romet podtrzymuje plan wypracowania 600 mln zł w 2022 r. wobec 450 mln zł rok wcześniej, przy udziale eksportu na poziomie ok. 1/3 sprzedaży.

"Polska jest obecnie w czołówce największych producentów rowerów w Unii Europejskiej. Szacuje się, że na rynek Wspólnoty rokrocznie trafia ponad 12 mln jednośladów. Według szacunków Polskiego Stowarzyszenia Rowerowego, w naszym kraju produkowanych jest ok. 1,2 mln rowerów rocznie. W tym roku - pomimo trudniejszego kwietnia i braku sprzyjających warunków pogodowych - uważamy, że popyt na rowery nadal utrzymuje się na wysokim poziomie. Ma to związek z pandemią i trendami zdrowotnymi, a także rosnącymi cenami paliw" - powiedział Grzyb w rozmowie z ISBnews.

"Ceny rowerów wzrosły średnio w stosunku do analogicznego okresu o 20 do 30%. To wpływ galopującej inflacji, rosnących kosztów transportu, przerwanych łańcuchów dostaw, a także rosnących kosztów pracy i surowców. Niemniej jednak, patrząc na niesłabnącą popularność rowerów, a w tym szczególnie rowerów elektrycznych oraz nasze nowo podjęte inwestycje i dalsze plany na przyszłość jesteśmy dobrej myśli, że zamkniemy rok z dobrym wynikiem finansowym" - dodał.

Prezes ocenił, że wojna na Ukrainie nie wpływa na produkcję.

"Obecna sytuacja w Ukrainie jest dla wszystkich trudna - przede wszystkim ze względów humanitarnych. Jednakże produkcja jest realizowana zgodnie z planem. Komponenty do naszych rowerów, przede wszystkim ramy są w całości produkowane w Polsce, dlatego nasze łańcuchy dostaw nie zostały przerwane i bez problemów realizujemy produkcję. Pozostałe komponenty znanych marek są zamawiane z odpowiednim wyprzedzeniem mając na uwadze ewentualne ryzyko związane z przerwanymi łańcuchami dostaw. Kluczem do ciągłości produkcji jest odpowiednie planowanie - z wyprzedzeniem planujemy organizację produkcji, a nasi dealerzy mogą być spokojni o to, czy otrzymają towar" - powiedział.

Dlatego spółka podtrzymuje, że ma możliwość osiągnięcia łącznego wyniku sprzedaży na poziomie ponad 600 mln zł w 2022 r. Będzie to możliwe m.in. dzięki niedawnej decyzji o zakupie sieci stacjonarnych, wielkopowierzchniowych sklepów rowerowych z asortymentem sportowym Prorowery.pl. Romet planuje, że inwestycja ta już w tym sezonie przyniesie przychód na poziomie ponad 100 mln zł, przypomniał Grzyb.

"Liczymy na to, że dobra sprzedaż w maju i czerwcu pozwoli całej branży rowerowej uzyskać optymalne wyniki i osiągnąć zamierzone cele" - dodał.

Romet podkreśla, że jako pierwsza firma w regionie rozpoczęła eksport rowerów do krajów europejskich. Aktualnie produkty marki dostępne są w 50 krajach na świecie.

"W 2021 roku udział eksportu w naszych przychodach wynosił ok. 150 mln zł, co stanowiło blisko 33% całkowitych przychodów firmy. Te wyniosły w grupie Romet ok. 450 mln zł. Przewagę naszej marki obrazują liczby: nasze przychody były wyższe o 45% od bezpośredniej konkurencji, w roku 2020. Natomiast w 2022 roku planujemy utrzymać udział eksportu w całkowitych dochodach firmy na podobnym poziomie. Ale trzeba mieć w tym wszystkim na uwadze ogólną sytuację gospodarczą w Europie i na świecie" - powiedział prezes.

Niedawno Romet otworzył własne, strategiczne przedstawicielstwo w krajach nadbałtyckich - Litwie, Łotwie i Estonii.

"Zakontraktowane zamówienia rowerów Romet w tym regionie wzrosły rok do roku o 100 % i na sezon 2022 wynoszą ponad 25 tys. sztuk. Obecnie jesteśmy na ukończeniu pracy nad serwisem internetowym dla Litwy i będzie to krok w kierunku Omnichannel, który z powodzeniem wdrożyliśmy w sieci sklepów własnych w Polsce" - poinformował Grzyb.

"W pozostałych krajach Romet realizuje wcześniej podjęte partnerstwa. Przedstawicielstwo na Litwie miało kilka powodów. Litwa jest krajem o dynamicznie rozwijającej się gospodarce, dzięki czemu Romet dostrzega w niej duży potencjał na dalszy wzrost sprzedaży rowerów oraz zbudowanie przez firmę pozycji lidera w regionie. Optymalna lokalizacja rynku litewskiego umożliwia również sprawny proces logistyki produktów, a także reagowanie na zmiany w potrzebach tego rynku, czy ich dostępność. Rozwijamy ten model biznesowy i jesteśmy otwarci na tego typu strategiczną współpracę i partnerstwo z innymi klientami w UE" - dodał.

Prezes podkreślił, że Romet ponadto intensywnie rozwija się w obszarze e-commerce.

"Pandemia zmieniła nawyki zakupowe Polaków. Coraz więcej osób decyduje się na zakupy online. PwC podaje, że kanały e-commerce notują rokrocznie blisko 12-procentowe wzrosty. Jeśli chodzi o grupę Romet, to w ubiegłym roku odnotowaliśmy 50-procentowy wzrost sprzedaży w kanale online i nadal będziemy rozwijać ten obszar sprzedaży" - podsumował.

Romet to firma rodzinna ze 100% polskiego kapitału, lider w branży jednośladów z ponad 30-letnim doświadczeniem w produkcji rowerów. W swoich fabrykach produkuje rocznie ok. 400 tys. rowerów, co stanowi 1/3 całej produkcji w Polsce. Fabryki Romet zlokalizowane są w siedzibie głównej w Podgrodziu koło Dębicy oraz w Jastrowiu na północy Polski wraz z centrum logistycznym w Kowalewie.

Tomasz Chaberko

(ISBnews)

Wiadomości
RPP: Czynnikami ryzyka pozostaje kształt polityki fiskalnej, ożywienie konsumpcji i płace

Rada Polityki Pieniężnej (RPP) ocenia, że biorąc pod uwagę kształtowanie się inflacji uzasadnione stało się dostosowanie poziomu stóp procentowych NBP, ...

Czy opłaca się płacić kryptowalutą za codzienne zakupy? Plusy, minusy i realne opcje w 2025 roku

Jeszcze kilka lat temu kupno kawy za Bitcoina wydawało się ciekawostką technologiczną albo pokazem możliwości na branżowych targach. Dziś coraz ...

Jak rozpoznać brylant w pierścionku? Prosty przewodnik dla każdego

Wybór pierścionka z brylantem to poważna decyzja – zarówno pod względem emocjonalnym, jak i finansowym. Nic dziwnego, że wiele osób ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...