Hurtowa cena diesla w spadła o 7 gr/l netto w okresie 5-12 grudnia, a benzyna Pb95 potaniała o 8 gr/l netto, co otwiera drogę do dalszych obniżek cen na krajowych stacjach paliw, wynika z komentarza rynkowego analityków Reflex. W kolejnym tygodniu zarówno benzyna jak i olej napędowy mogą średnio potanieć o 4 gr/l. Na spadek średnich cen diesla poniżej poziomu 6 zł/l będziemy musieli jednak jeszcze poczekać.
Poniżej komentarz rynkowy Reflex:
Drugi tydzień z rzędu na krajowym rynku paliw obserwujemy obniżki cen. Średnia cena benzyny Pb95 spadła w skali tygodnia o 3 gr/l do 5,84 zł/l. Olej napędowy potaniał w skali tygodnia 4 gr/l do poziomu 6,16 zł/l, ale w przypadku tego paliwa rośnie liczba stacji, gdzie diesla możemy zatankować poniżej 6 zł/l. W dalszym ciągu na stabilnym poziomie 2,66 zł/l utrzymują się średnie ceny autogazu.
Dalsze obniżki hurtowych cen paliw w kraju pozwalają z optymizmem spojrzeć w przyszłość. W okresie 5-12 grudnia hurtowa cena diesla w Orlenie spadła 7 gr/l netto, natomiast benzyna Pb95 potaniała 8 gr/l netto co teoretycznie otwiera drogę do dalszych obniżek cen na krajowych stacjach paliw.
W kolejnym tygodniu zarówno benzyna jak i olej napędowy mogą średnio potanieć 4 gr/l. Na spadek średnich cen diesla poniżej poziomu 6 zł/l będziemy musieli jednak jeszcze poczekać.
Średnie ceny paliw na dzień 11 grudnia prezentowały się następująco:
Benzyna bezołowiowa 95: 5,84 zł/l (spadek o 3 gr/l)
Benzyna bezołowiowa 98: 6,58 zł/l (spadek o 3 gr/l)
Olej napędowy: 6,16 zł/l (spadek o 4 gr/l)
Autogaz: 2,66 zł/l (bez zmian)
Szczegółowa prognoza średnich cen detalicznych na 51. tydzień (15-19.12.2025):
Pb95 – 5,80 zł/l (-0,04)
Pb98 – 6,54 zł/l (-0,04)
ON – 6,12 zł/l (-0,06)
LPG – 2,66 zł/l (0,00)
Obniżki cen paliw w kraju to efekt stosunkowo taniej ropy naftowej i dalszego spadku cen produktów gotowych na europejskim rynku ARA.
Ropa naftowa
Ceny ropy naftowej Brent spadły w skali tygodnia 2,30 USD/bbl do poziomu 61,40 USD/bbl . Co bardziej istotne dla krajowego rynku paliw nadal obserwujemy spadek cen produktów naftowych w dolarach przy nieco niższym poziomie kursu USD/PLN. Ceny diesla CIF ARA w skali tygodnia (w okresie 5-11 grudnia) spadły 47,25 USD/bbl, a benzyny o 28,75 USD/t.
W dalszym ciągu spadają ceny rosyjskiej ropy Urals FOB Rotterdam. W skali tygodnia rosyjska ropa naftowa potaniała 4,30 USD/bbl do poziomu 37 USD/bbl i jest najtańsza od 2020 roku, czyli okresu pandemii koronawirusa. W skali roku rosyjska ropa Urals potaniała aż 26 USD/bbl. W tym samym okresie cena ropy Brent spadła około 12 USD/bbl. Spadek cen rosyjskiej ropy naftowej wyraźnie przyspieszył po wejściu w życie 21 listopada amerykańskich sankcji.
W mijającym tygodniu poznaliśmy ostatnie już w tym roku średnioterminowe prognozy OPEC, IEA (Międzynarodowej Agencji Energii) i EIA (Amerykańskiej Agencji Informacji Energetycznej). IEA oraz EIA podtrzymały swoje prognozy dużej nadwyżki podaży ropy naftowej. Zdaniem EIA nadwyżka podaży ropy naftowej utrzyma się przez cały 2026 rok, co przełoży się na średnioroczny wzrost zapasów powyżej 2 mln bbl/d. Największa nadwyżka podaży oczekiwana jest w I kwartale 2026 roku, kiedy wzrost zapasów może przekroczyć poziom 3 mln bbl/d. Zdaniem IEA w pierwszej połowie 2026 roku nadwyżka podaży ropy naftowej przekroczy poziom 4 mln bbl/d. Prognozowana przez EIA i IEA nadwyżka podaży ropy naftowej w I połowie 2026 roku będzie więc najwyższa od pierwszej połowy 2020 roku, czyli okresu pandemii koronawirusa. Dla przypomnienia wybuch pandemii koronawirusa i lockdown światowej gospodarki doprowadziły do gwałtownego spadku popytu na ropę i wzrostu światowego poziomu zapasów ropy naftowej w I połowie 2020 roku o 6,4 mln bbl/d.
(ISBnews/Reflex)
