PZU miało 1 995 mln zł zysku netto, 5 119 mln zł zysku EBIT w III kw. 2025 r.

Aktualności

Powszechny Zakład Ubezpieczeń (PZU) odnotował 1 995 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w III kw. 2025 r. wobec 1 215 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. Zysk netto ogółem sięgnął 3 955 mln zł vs. 3 171 mln zł.

Zysk operacyjny wyniósł 5 119 mln zł wobec 4 061 mln zł zysku rok wcześniej.

Skonsolidowane przychody z ubezpieczeń sprzedaży sięgnęły 7 903 mln zł w III kw. 2025 r. wobec 7 541 mln zł rok wcześniej.

W I-III kw. 2025 r. spółka miała 5 225 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej wobec 3 661 mln zł zysku rok wcześniej, przy przychodach z ubezpieczeń w wysokości 23 129 mln zł w porównaniu z 21 836 mln zł rok wcześniej.

Zysk netto ogółem sięgnął 10 580 mln zł wobec 8 807 mln zł.

"W ciągu pierwszych 9 miesięcy 2025 r. Grupa PZU osiągnęła na wszystkich rynkach przychody brutto z ubezpieczeń w wysokości 23,1 mld zł - wyższe o 5,9% w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. W tym przychody zagranicznych spółek na Litwie, Łotwie, w Estonii i Ukrainie stanowiły łącznie ponad 2,3 mld zł. W samym trzecim kwartale br. przychody Grupy z ubezpieczeń wyniosły 7,9 mld zł (wzrost o 4,8% rok do roku). Od stycznia do września Grupa PZU wypłaciła klientom ponad 12,5 mld zł odszkodowań i świadczeń ubezpieczeniowych netto (wraz z rozwinięciem rezerwy szkodowej z lat ubiegłych). Ze względu na mniejszą liczbę masowych szkód pogodowych, był to - z uwagi na inflację - poziom podobny jak w tym samym okresie ub.r. (spadek o ok. 0,8% r/r). Wypracowany zysk netto, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej, po trzech kwartałach br. wyniósł 5,2 mld zł, co oznacza wzrost o 42,7% r/r (w samym III kw. były to blisko 2 mld zł - o ponad 64% więcej r/r). Skorygowany wskaźnik zwrotu na kapitale (aROE) na koniec września wyniósł 22,1%, a w III kw. aż 25,3%" - czytamy w komunikacie poświęconym wynikom.

"Działalność ubezpieczeniowa jest głównym źródłem naszych rekordowych wyników. Odpowiadała za blisko 70% zysku netto wypracowanego do końca września, co oznacza wzrost o prawie 13 punktów procentowych w porównaniu z takim samym okresem roku poprzedniego. W trzecim kwartale, który był wyjątkowy, udział biznesu ubezpieczeniowego w wyniku był nawet nieco wyższy. To wskazuje, że jako Grupa PZU możemy osiągać ponadprzeciętne rezultaty pomimo spadku stóp procentowych, co będzie oddziaływało na wynik z działalności bankowej" - podkreślił p.o. prezesa Bogdan Benczak, cytowany w materiale.

Kontrybucja należących do Grupy PZU banków Pekao i Alior do wyniku netto wyniosła po trzech kwartałach 2025 r. niecałe 1,6 mld zł (wzrost o 2% r/r), a w samym III kw. 576 mln zł (spadek o 2,2% r/r). Do wzrostu zysku i aROE przyczynił się też wynik wypracowany na portfelu inwestycyjnym, który po trzech kwartałach wyniósł 2,2 mld zł (wzrost r/r o 22,4%), podano także.

Benczak zwrócił uwagę na utrzymanie dwucyfrowej dynamiki przychodów w filarze zdrowia, w segmentach ubezpieczeń pozakomunikacyjnych oraz indywidualnych ubezpieczeń ochronnych, a także generalnie mocną poprawę rentowności w obu grupach ubezpieczeń - majątkowych i życiowych. 

"Używając analogii do Formuły 1, powiedziałbym, że zdrowy core biznes i wypracowane dotąd wyniki finansowe zapewniły nam pole position - najlepszą pozycję startową do działań transformacyjnych, które są moimi priorytetami. Powinny one nadać nam nową dynamikę, umożliwić zmodernizowanie wymagających tego obszarów, przyspieszyć realizację celów strategii 2025-2027 i wzmocnić przywództwo rynkowe PZU, rozumiane jako kreowanie trendów i standardów w branży" - powiedział.

W tym celu Grupa PZU uruchomi ponad 20 kluczowych projektów w takich biznesowych obszarach, jak rozwój taryfikacji i oferty oraz wzmocnienie współpracy z siecią agentów wyłącznych i multiagencjami, stworzenie nowego systemu likwidacji szkód o ponadrynkowym standardzie, modernizacja i ujednolicenie ścieżek sprzedaży dla głównych produktów z perspektywy agenta i klienta, tj. unifikacja front-endów, pogłębienie cyfryzacji i automatyzacji procesów obsługowych i biurowych, w tym rozwój platformy mojePZU, silniejsze wykorzystanie kanału bancassurance czy rozwój sieci placówek PZU Zdrowie. PZU będzie też kontynuował prace związane z przekształceniem w strukturę holdingową w ramach przygotowań do realizacji potencjalnej transakcji z Bankiem Pekao w celu poprawy alokacji kapitału w Grupie. Ubezpieczyciel chce przeprowadzić reorganizację w sposób, który najlepiej będzie odpowiadał interesom akcjonariuszy i klientów Grupy PZU oraz realizacji jej celów strategicznych, stosownie do ustaleń wynikających z porozumień zawartych z Pekao, wymieniono.

Po trzech kwartałach 2025 r. przychody PZU z ubezpieczeń majątkowych i pozostałych osobowych na rynku polskim wzrosły o 7,1% r/r do prawie 14,2 mld zł (w samym III kw. o 4,9% do ponad 4,8 mld zł). Rentowność wyrażona wskaźnikiem mieszanym COR wyniosła w tym okresie niecałe 85,8%, co oznacza poprawę rok do roku o 8,9 pkt proc. (w samym III kw. było to 81,8% - tu pozytywna różnica na przestrzeni roku wyniosła aż 16,8 pkt proc.). Wynik operacyjny w tej grupie był ponad dwukrotnie wyższy niż przed rokiem (w III kw. był aż ponad 5,5-krotnie wyższy niż w tym samym kwartale 2024 r.).

"Trzeci kwartał potwierdził trendy, które obserwowaliśmy w poprzednich okresach sprawozdawczych. Sprzedaż rośnie we wszystkich liniach biznesowych PZU, wszystkie są też rentowne. W pierwszych 9 miesiącach b.r. wynik z usług ubezpieczenia zwiększył się we wszystkich grupach produktów - OC, autocasco i pozakomunikacyjnych, przy czym wartościowo wzrost był najwyższy w tych ostatnich. Cieszy nas odbudowanie rentowności segmentu OC komunikacyjnego, ale nie chcemy, by działo się to kosztem udziałów rynkowych. Dlatego przyspieszamy procesy adaptacyjne w odpowiedzi na działania cenowe konkurencji. Chcemy m.in. stale rozbudowywać i rozszerzać modele taryfikacyjne o nowe zmienne, poprawić efektywność kosztową, wzmocnić zewnętrzne kanały dystrybucji" - dodał członek zarządu i dyrektor finansowy Tomasz Kulik.

Spółka podkreśliła też, że ponownie bardzo dynamicznie rosły przychody w ubezpieczeniach pozakomunikacyjnych, zwłaszcza w segmencie masowym - po trzech kwartałach zwiększyły się o 10,4% r/r, do ponad 6,5 mld zł, przy ponad dwukrotnym wzroście wyniku operacyjnego w tej grupie ubezpieczeń na przestrzeni roku. W grupie ubezpieczeń komunikacyjnych (OC plus AC) przychody do końca września br. wzrosły w sumie o 4,4% r/r do ponad 7,6 mld zł (największą, ponad 14-proc. dynamikę przychodów odnotowało OC w segmencie korporacyjnym), natomiast wynik operacyjny całej tej grupy produktów był w tym okresie prawie 5,5-krotnie wyższy niż przed rokiem.

Przychody z ubezpieczeń na życie w Polsce po trzech kwartałach 2025 r. wzrosły o 3,1% rok do roku, do ponad 6,6 mld zł (w samym III kw. o 2,9% do ponad 2,2 mld zł). Marża operacyjna dla wszystkich segmentów ubezpieczeń życiowych łącznie wyniosła w tym okresie 28,1%, co oznacza wzrost o 1,9 pkt proc.  r/r (w III kw. było to 32,1%, czyli więcej o 2,6 pkt proc.). Dzięki temu mocno wzrósł wynik operacyjny - o 10,7% do blisko 1,9 mld zł (w III kw. o 11,8% do 722 mln zł), czytamy dalej.

"W najważniejszym dla nas segmencie ubezpieczeń grupowych i indywidualnie kontynuowanych, w którym dominujemy na rynku, po trzech kwartałach br. notujemy stabilny wzrost przychodów o 2% rok do roku. Mocno rośniemy natomiast w segmencie ubezpieczeń indywidualnych ochronnych, gdzie w ujęciu rocznym zwiększyliśmy w tym okresie przychody o 14,5%, a w samym trzecim kwartale nawet o 18,5% To znaczy, że dobrze rozpoznajemy potrzeby klientów i odpowiadamy na nie skutecznie ofertą produktów, którą nieustannie wzbogacamy. Ubezpieczenie na życie jest ważne, bo zapewnia realną ochronę finansową w momentach, kiedy życie potrafi nas zaskoczyć najbardziej. To sposób na budowanie bezpieczeństwa - świadomości, że w trudnej sytuacji nie zostaniemy sami z problemami, że ubezpieczenie chroni nas i naszych bliskich, pozwalając się skupić się na tym co najważniejsze: zdrowiu i codziennym życiu" - skomentowała prezes PZU Życie Katarzyna Majewska.

Istotny dla sprzedaży pozostaje kanał bankowy. We współpracy z Pekao i Aliorem w III kwartale br. PZU Życie pozyskało łącznie - z ubezpieczeń ochronnych, na życie i inwestycyjnych oraz na życie i dożycie z jednorazową składką - 265 mln zł przypisanej składki, dodano.

Przychody Grupy PZU w filarze zdrowia w pierwszych 9 miesiącach tego roku wyniosły bez mała 1,6 mld zł, co oznacza wzrost rok do roku o 14,1% Złożył się na to wzrost przychodów generowanych przez placówki sieci operatora medycznego PZU Zdrowie (o 12,2% r/r), głównie przez sprzedaż na rzecz NFZ oraz komercyjną za wybrane usługi (fee for service), oraz wzrost przychodów z ubezpieczeń zdrowotnych i abonamentów (o 15,5% r/r).

"Jednym ze priorytetów Grupy PZU jest wzrost skali działalności i rentowności w filarze zdrowie. Na koniec sierpnia br. 45% usług w ramach ubezpieczeń i abonamentów było świadczonych w placówkach własnych PZU Zdrowie, a 55% w partnerskich. Jeszcze w 2023 r. relacja ta wynosiła 33 do 67%" - wskazano.

Aktywa klientów zewnętrznych w TFI PZU, Pekao TFI i Alior TFI wzrosły na koniec września tego roku o 19,8% r/r - do 76,9 mld zł. Aktywa klientów zewnętrznych zarządzane przez samo TFI PZU wzrosły w tym okresie o 8,6% r/r - do 33,8 mld zł, podała także spółka.

"TFI PZU pod względem sprzedaży netto funduszy ma trzecie miejsce na rynku, a pierwsze wśród towarzystw niebankowych. Grupa PZU jest też wśród liderów zarządzania oszczędnościami emerytalnymi Polaków. Aktywa zarządzane przez PTE PZU, przede wszystkim w OFE PZU 'Złota jesień', a także w Dobrowolnym Funduszu Emerytalnym PZU (IKE i IKZE) wzrosły po trzech kwartałach br. o 23,5% rok do roku do 37,3 mld zł. TFI PZU na koniec września zarządzało aktywami PPK o wartości niemal 9 mld zł, co oznacza ich wzrost o 43,7% r/r. Towarzystwo pod względem wartości zarządzanych aktywów PPK jest wiceliderem tego rynku, mając w nim udział na poziomie blisko 22%" - czytamy również.

Pozycja kapitałowa Grupy PZU pozostaje bardzo mocna, wskaźnik wypłacalności na koniec czerwca br. wyniósł 234%, co istotnie przekracza średnią dla europejskich ubezpieczycieli. Ocena ratingowa S&P jest na poziomie A- z perspektywą pozytywną. Grupa PZU ma bardzo efektywne wsparcie reasekuracyjne, co ma szczególne znaczenie na wypadek wystąpienia szkód o rozmiarze katastroficznym: 45% jej reasekuratorów ma rating AA, a wszyscy pozostali rating A. Portfel inwestycyjny jest bardzo bezpieczny, w 81% złożony z instrumentów dłużnych (65% stanowią obligacje skarbowe).

"Dobre wyniki i silna sytuacja kapitałowa umożliwiają PZU prowadzenie stabilnej i atrakcyjnej dla akcjonariuszy polityki dywidendowej. W październiku spółka wypłaciła z tytułu dywidendy łącznie 3,86 mld zł, tj. po 4,47 zł na akcję - stopa dywidendy wyniosła ok. 8%" - zakończono w komunikacie.

W ujęciu jednostkowym zysk netto w I-III kw. 2025 r. wyniósł 4 792 mln zł wobec 3 565 mln zł zysku rok wcześniej.

Grupa PZU jest największą instytucją finansową w Europie Środkowo-Wschodniej. Spółka jest notowana na GPW od 2010 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.

(ISBnews)

Wiadomości
Orlen ma nadzieję, że Polska Press trafi na rynek w 2026 roku

Orlen zakłada, że spółka zależna Polska Press, po zakończeniu jej restrukturyzacji, trafi na rynek w poszukiwaniu inwestora w 2026 roku, ...

Czy opłaca się płacić kryptowalutą za codzienne zakupy? Plusy, minusy i realne opcje w 2025 roku

Jeszcze kilka lat temu kupno kawy za Bitcoina wydawało się ciekawostką technologiczną albo pokazem możliwości na branżowych targach. Dziś coraz ...

Jak rozpoznać brylant w pierścionku? Prosty przewodnik dla każdego

Wybór pierścionka z brylantem to poważna decyzja – zarówno pod względem emocjonalnym, jak i finansowym. Nic dziwnego, że wiele osób ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...