GUS: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający wzrosły we wrześniu

Aktualności

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 1,6 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 13 pkt we wrześniu br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

"Spośród składowych wskaźnika poprawiły się oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 7,3 pkt proc. i 3,8 pkt proc.). Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen obecnej i przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 1,6 pkt proc., 0,9 pkt proc. i 0,8 pkt proc.)" - czytamy w komunikacie.

W odniesieniu do września 2020 r. obecna wartość BWUK jest wyższa o 2 pkt proc.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 0,7 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -8,1.

"Na wzrost wartości wskaźnika w największym stopniu wpłynęła ocena możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy (wzrost o 4,1 pkt proc.). Wzrost o 0,4 pkt proc. wystąpił także dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia. Niższe wartości niż przed miesiącem odnotowano dla ocen przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 0,9 pkt proc. i 0,8 pkt proc)" - czytamy dalej.

W sierpniu br. WWUK osiągnął wartość o 7,9 pkt proc. wyższą niż w analogicznym miesiącu 2020 r.

Dla 76,6% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, podano również.

"Spośród respondentów deklarujących wpływ sytuacji epidemiologicznej na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej, 55,1% określiło go jako umiarkowany, a 21,5% jako znaczny. Dla 23,4% respondentów obecna sytuacja nie mała żadnego wpływu na odpowiedzi" - czytamy dalej.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu przeprowadzono 1 140 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 6-15 września 2021 r.

(ISBnews)

Wiadomości
PKB w USA wzrósł o 1,6% w I kw. 2024 r. wg I szacunku

Produkt krajowy brutto (w ujęciu zanualizowanym) w USA wzrósł o 1,6% w I kwartale 2024 r. wobec 3,4% wzrostu w ...

Jaki dysk SSD do gier wybrać? Poradnik zakupowy

Dysk twardy to jeden z najważniejszych elementów każdego komputera. Przy zakupie nowego sprzętu warto więc poważnie zastanowić się nad tym, ...

Jak obniżać koszty w handlu międzynarodowym, czyli o kursie dolara i innych walut

W dzisiejszym świecie normą jest, że kursy walut ulegają wahaniom. Świetnym przykładem jest kurs dolara do złotego. Jeszcze w 2022 ...

Opanuj HTML i CSS z GoIT: Podstawy projektowania stron internetowych

Zastanawiasz się nad nauką HTML i CSS? Rozważ kurs GoIT - twój kompletne źródło wiedzy o projektowaniu stron internetowych. Odkryj ...

Co musisz wiedzieć o zdolności kredytowej?

Jak powszechnie wiadomo, zdolność kredytowa to pojęcie, które jest nieodłącznym elementem każdej decyzji związanej z zaciągnięciem kredytu.  Bez względu na to, ...

Konto oszczędnościowe - jak wybrać najlepsze?

Konto oszczędnościowe to jeden z popularnych dodatków do rachunków osobistych, z którego korzysta wiele osób. Jest tak samo popularny, jak ...