GUS: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej i wyprzedzający spadły w listopadzie

Aktualności

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 9,2 pkt proc. w ujęciu m/m i wyniósł minus 29,2 pkt w listopadzie br., wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS).

"Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości niższe niż przed miesiącem. Największe spadki odnotowano dla ocen przyszłej oraz obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (spadki odpowiednio o 14,5 pkt proc. i 12,5 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 8 pkt proc. dla oceny możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów, 6,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 4,2 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego" - czytamy w komunikacie.

W odniesieniu do listopada 2019 r. obecna wartość BWUK jest niższa o 35,9 pkt proc., podano także.

"Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, spadł o 10,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie -30,1. Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składniki. Największy spadek odnotowano dla oceny przyszłego poziomu bezrobocia (o 18,0 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika spadki kształtowały się następująco: 14,5 pkt proc dla oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju, 6,6 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 4,7 pkt proc. dla oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy" - czytamy dalej w komunikacie.

W listopadzie br. WWUK osiągnął wartość o 32,3 pkt proc. niższą niż w analogicznym miesiącu 2019 r.

Dla 90,7% respondentów obecna sytuacja epidemiologiczna miała wpływ na odpowiedzi dotyczące koniunktury konsumenckiej (odpowiedzi na pytania dodatkowe w związku z zagrożeniem koronawirusem COVID-19 zamieszczone zostały w załączniku), podano także.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

W tym miesiącu przeprowadzono 1 127 wywiadów metodą wywiadu telefonicznego w okresie 2-12 listopada 2020 r.

(ISBnews)

Wiadomości
XTB rekomenduje wypłatę 5,02 zł dywidendy na akcję z zysku za 2023 rok

Zarząd XTB zarekomendował przeznaczenie 590,2 mln zł z zysku netto za ub.r., wynoszącego 787,14 mln zł, na dywidendę, co oznacza ...

Jaki dysk SSD do gier wybrać? Poradnik zakupowy

Dysk twardy to jeden z najważniejszych elementów każdego komputera. Przy zakupie nowego sprzętu warto więc poważnie zastanowić się nad tym, ...

Jak obniżać koszty w handlu międzynarodowym, czyli o kursie dolara i innych walut

W dzisiejszym świecie normą jest, że kursy walut ulegają wahaniom. Świetnym przykładem jest kurs dolara do złotego. Jeszcze w 2022 ...

Opanuj HTML i CSS z GoIT: Podstawy projektowania stron internetowych

Zastanawiasz się nad nauką HTML i CSS? Rozważ kurs GoIT - twój kompletne źródło wiedzy o projektowaniu stron internetowych. Odkryj ...

Co musisz wiedzieć o zdolności kredytowej?

Jak powszechnie wiadomo, zdolność kredytowa to pojęcie, które jest nieodłącznym elementem każdej decyzji związanej z zaciągnięciem kredytu.  Bez względu na to, ...

Konto oszczędnościowe - jak wybrać najlepsze?

Konto oszczędnościowe to jeden z popularnych dodatków do rachunków osobistych, z którego korzysta wiele osób. Jest tak samo popularny, jak ...