Grupa Azoty zakłada osiągnięcie 17-18 mld zł przychodów ze sprzedaży i 1,9-2 mld zł wyniku EBITDA w 2030 r. zgodnie z nową strategią, przy marży EBITDA powyżej 10% i wskaźniku długu netto do EBITDA nieprzekraczającym 2,5x, podała spółka. Capex ma wynieść łącznie 3-4 mld zł w okresie 2025-2030 r.
Strategia wprowadza nowy model operacyjny oparty o cztery segmenty:
- Segment Nawozy - podstawowy segment działalności Grupy Azoty, która jest liderem polskiego rynku nawozów z ponad 50-proc. udziałem i ok. 10-proc. w UE, który w 2030 r. ma mieć 11-12 mld zł przychodów i 9-10% marży EBITDA,
- Segment Logistyka - wysokomarżowy segment wzrostowy, zapewniający jednocześnie stabilny i elastyczny łańcuch dostaw, w tym amoniaku do Grupy Azoty, z przychodami rzędu 0,6 mld zł i marżą EBITDA powyżej 30% w 2030 r.,
- Segment Chemia dla obronności - nowy wysokomarżowy i dynamicznie rozwijający się segment będący w fazie rozwoju, stanowiący część kluczowego łańcucha dla zdolności obronnych Polski; przychody mają wynieść 0,6-0,8 mld zł, a marża EBITDA 40-50% w 2030 r.
- Segment Chemia zaawansowana - obejmujący biznes alkoholi oxo, plastyfikatorów i tworzyw konstrukcyjnych, którego dalszy rozwój planowany jest w oparciu o partnerstwa z inwestorami branżowymi. Zakładane są przychody 3-3,5 mld zł przy marży EBITDA ok. 4% w 2030 r. Docelowo segment nie obejmuje projektu Polyolefins z uwagi na realizowany proces dezinwestycji, wskazano w materiale.
"Zgodnie z przyjętą strategią koncentrujemy swoją działalność na tym, na czym w Grupie Azoty znamy się najlepiej - produkcji i sprzedaży nawozów dla rolnictwa. To wokół nawozów budujemy stabilną organizację, zdolną skutecznie konkurować i odpowiadać za bezpieczeństwo żywnościowe Polski oraz całego regionu. Stale rozwijamy portfolio specjalistycznych produktów nawozowych i rozbudowujemy kanały sprzedaży, łącząc nowoczesne technologie z precyzyjnym odpowiadaniem na oczekiwania rynku. Równolegle budujemy nowe źródła wartości i wzmacniamy odporność na zmiany w otoczeniu gospodarczym. Segment logistyki surowcowo-produktowej zyskuje strategiczne znaczenie, gwarantując bezpieczeństwo łańcucha dostaw, a nowotworzony segment chemii dla obronności odpowiada na rosnące zapotrzebowanie i zamiar osiągnięcia większej niezależności polskiego sektora obronnego" - powiedział prezes Andrzej Skolmowski, cytowany w komunikacie.
W wymiarze operacyjnym Grupa planuje wzmocnić pozycję drugiego największego producenta nawozów w Unii Europejskiej i przekroczyć 50% udziału w polskim rynku nawozowym. Segment logistyki będzie obsługiwać roczny wolumen przekraczający 3 mln ton chemikaliów, w tym również importowanego amoniaku. Strategia zakłada ponadto zmniejszenie śladu węglowego organizacji o 9% do 2030 roku względem 2024 roku, w tym 9% redukcji emisji zakresu 1, co przełoży się na redukcję całkowitego śladu węglowego (CFO) o 2,4%, poprzez projekty inwestycyjne o charakterze dekarbonizacyjnym oraz 70% redukcji emisji zakresu 2, co przełoży się na redukcję całkowitego CFO o 4% poprzez: zmniejszenie udziału węgla w strukturze produkcji ciepła technologicznego i energii elektrycznej, zakup gwarancji pochodzenia oraz inwestycje w efektywność energetyczną.
Segment zaawansowanej chemii, zawierający biznesy Oxo i tworzyw konstrukcyjnych, z wyłączeniem projektu Polyolefins, będzie rozwijany w partnerstwie z inwestorami branżowymi, zaznaczono.
Ponadto, dążąc do zwiększenia dyscypliny wyniku finansowego i zwinnego dostosowywania się do zmian otoczenia rynkowego Grupa Azoty podejmie się transformacji modelu operacyjnego. Celem tych działań jest stworzenie zintegrowanej organizacyjnie i efektywnej biznesowo organizacji. Do realizacji tych celów zintensyfikowane zostaną działania w obszarze integracji oraz konsolidacji procesów i struktury własnościowej. Funkcje strategiczne i definiowanie standardów korporacyjnych umiejscowione zostaną na poziomie centrali, a funkcje produkcyjne - w segmentach biznesowych oraz scentralizowanie usług wsparcia.
W ramach prowadzonego obecnie, kompleksowego programu naprawczego Azoty Business Grupa Azoty dotychczas ograniczyła koszty operacyjne o 300 mln zł z zakładanego 1 mld zł do 2027 roku. Grupa zoptymalizowała liczbę etatów o 1,8 tys. - z 15,7 tys. na koniec grudnia 2023 roku, do 13,9 tys. na koniec czerwca 2025 roku. Przychody ze zbycia aktywów niezwiązanych z podstawową działalnością w 2025 roku wyniosły 53 mln zł. Grupa planuje kontynuować ten proces, dążąc do uzyskania ok. 250 mln zł w horyzoncie realizacji programu.
Łączne oszczędności z tytułu likwidacji pięciu niedochodowych instalacji, co miało miejsce w pierwszej połowie br., wyniosą do 2027 roku ok. 50 mln zł. Firma koncentruje się na efektywnej alokacji nakładów na inwestycje, wydatkując środki wyłącznie na obszary o potencjale wysokiej rentowności. Kontrolę tego obszaru wspiera uruchomiona inicjatywa Capex Control Tower. Pierwotna wartość Capex na lata 2025-27 została zrewidowana o 50%, wynika z komunikatu.
"Trwale poprawiamy rentowność naszej działalności, realizując ambitny plan naprawczy oparty na systematycznym podnoszeniu efektywności operacyjnej, kosztowej i inwestycyjnej. Transformujemy model operacyjny Grupy Azoty w strukturę zintegrowaną i efektywną, opartą na czterech wyspecjalizowanych segmentach biznesowych, która umożliwia pełną realizację synergii" - podsumował Skolmowski.
Grupa Azoty zajmuje drugą pozycję w UE w produkcji nawozów azotowych i wieloskładnikowych, a takie produkty jak melamina, kaprolaktam, poliamid, alkohole OXO, czy biel tytanowa mają również silną pozycję w sektorze chemicznym, znajdując zastosowanie w wielu gałęziach przemysłu. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 13,04 mld zł w 2024 r.
(ISBnews)
