ECDB: Polski e-commerce będzie rósł średnio 9,6% rocznie do 2028 r.

Aktualności

Wartość polskiego rynku e-commerce ma rosnąć średnio o 9,6% rocznie do 2028 roku, co daje Polsce 7. miejsce w Europie pod względem wysokości dynamiki, wynika z raportu platformy analitycznej ECDB. Do 2028 r. europejska wartość rynku e-commerce ma wzrosnąć o 27% - z 709 mld USD w 2024 roku do 901 mld USD w 2028. 

"Z raportu międzynarodowej platformy analitycznej ECDB 'eCommerce w Europe 2025' wynika, że do 2028 roku europejska wartość rynku e-commerce ma wzrosnąć o 27%: z 709 mld USD w 2024 roku do 901 mld USD w 2028. Jednak to nie najwięksi gracze, a rynki rozwijające się takie jak między innymi Polska mają odpowiadać za największą część tego przyrostu. Największy średnioroczny wzrost e-commerce w Europie w latach 2024–2028 prognozowany jest w Gruzji (15,8%), Bułgarii (13,6%) i Malcie (11,3%). Wysoką dynamikę mają osiągnąć także Grecja, Hiszpania, Irlandia i Polska, która ze średniorocznym wzrostem na poziomie 9,6% zajmuje siódmą pozycję na kontynencie. Za nią plasują się m.in. Białoruś, Turcja i Portugalia" - czytamy w komunikacie Fulfilio - spółki specjalizującej się w logistyce dla e-commerce, która przytacza dane z raportu. 

Najpopularniejszą kategorią zakupową w Europie pozostaje moda z przychodami rzędu 149 mld USD w 2024 roku. Wysokie udziały mają również AGD i elektronika (145 mld USD), artykuły związane z hobby (145 mld USD), żywność i napoje (72 mld USD) i wyposażenie domu (70 mld USD), podano.

"E-commerce w Polsce przeszedł w ostatnich latach spektakularny etap szybkiego, dwucyfrowego wzrostu. Obecnie wchodzimy w fazę dojrzałości, w której tempo będzie bardziej stabilne, ale nadal wyraźnie powyżej średniej dla wielu krajów europejskich. To będzie jeden z największych wzrostów na kontynencie, napędzany zarówno przez dynamicznie rozwijające się polskie sklepy internetowe, jak i ekspansję chińskich platform. W przypadku pierwszych będziemy mogli liczyć częściej na wysoką jakość produktów, w przypadku drugich Polacy z pewnością kupią wiele rzeczy taniej" - skomentował prezes Fulfilio Arkadiusz Filipowski, cytowany w komunikacie.

"Rosnąca siła nabywcza konsumentów, dalsza cyfryzacja zakupów, ekspansja chińskich marketplace'ów takich jak Temu i Shein oraz rozwój infrastruktury logistycznej w Polsce. To wszystko razem sprawia, że e-commerce w naszym kraju ma przed sobą kilka bardzo dobrych lat. Do tego dochodzą zmiany w oczekiwaniach konsumenckich. Przede wszystkim mam na myśli rosnąca popularność szybkich dostaw 'same-day/next-day', automatyzację procesów magazynowych oraz rozwój kanałów omnichannel. Wszystko to będzie kształtować konkurencyjność polskiego e-commerce w najbliższych latach" - dodał.

W ujęciu globalnym Europa rozwija się wolniej niż inne regiony. ECDB prognozuje, że wzrost e-commerce w Europie wyniesie 27% w latach 2024–2028, podczas gdy Azja wzrośnie o 43%, a Ameryki o 36%. Najwięksi światowi gracze, tacy jak Amazon, JD.com, Pinduoduo czy Shein, generują przychody porównywalne z PKB średnich europejskich państw. Pomimo relatywnie niższego tempa wzrostu, Europa pozostaje ważnym rynkiem pod względem innowacyjności, jakości obsługi klienta oraz rozwiniętej infrastruktury dostaw.

(ISBnews)

Wiadomości
PIE: 81% firm planuje utrzymanie poziomu zatrudnienia, 13% zwiększenie

Utrzymanie poziomu zatrudnienia planuje 81% firm, a 13% - zwiększenie zatrudnienia w najbliższych trzech miesiącach, podał Polski Instytut Ekonomiczny (PIE).  "Mimo ...

Czy opłaca się płacić kryptowalutą za codzienne zakupy? Plusy, minusy i realne opcje w 2025 roku

Jeszcze kilka lat temu kupno kawy za Bitcoina wydawało się ciekawostką technologiczną albo pokazem możliwości na branżowych targach. Dziś coraz ...

Jak rozpoznać brylant w pierścionku? Prosty przewodnik dla każdego

Wybór pierścionka z brylantem to poważna decyzja – zarówno pod względem emocjonalnym, jak i finansowym. Nic dziwnego, że wiele osób ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...