Centralny Port Komunikacyjny (CPK) złożył wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla odcinka Kolei Dużych Prędkości w województwie podkarpackim: Łętownia-Rzeszów, podała spółka. Linia wpłynie na rozwój połączeń aglomeracyjnych i regionalnych oraz pozwoli znacznie skrócić czasy przejazdu między Rzeszowem i Warszawą, podkreślono.
"Odcinek linii kolejowej Łętownia - Rzeszów ma 42 kilometry długości i jest jednym najważniejszych elementów sieci kolejowej, który uzupełni połączenia w województwie podkarpackim. Przede wszystkim zapewni bezpośrednią, szybką podróż między Rzeszowem i Stalową Wolą oraz Lublinem. Ponadto włączy Sokołów Małopolski do sieci połączeń kolejowych, a przystanki pasażerskie pojawią się także w mniejszych miejscowościach (takich jak np. Nienadówka i Stobierna). Dzięki niemu będzie możliwe przelotowe połączenie kolejowe z Lotniskiem Rzeszów - Jasionka, do którego dziś możliwy jest dojazd tylko z jednej strony. Nowa infrastruktura zapewni rozwój siatki połączeń na terenie aglomeracji rzeszowskiej" - czytamy w komunikacie.
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony dla przebiegu linii kolejowej łączącej Rzeszów z Łętownią. Wybrany wariant inwestorski W2 przebiega najbardziej na wschód ze wszystkich rozpatrywanych propozycji. Planowany jest po wschodniej stronie miasta Sokołów Małopolski i następnie w kierunku południowym przebiega po wschodniej stronie drogi ekspresowej S19 włączając się w linię nr 91 (Rzeszów - Medyka) na terenie gminy Krasne (na odcinku Rzeszów Główny - Strażów), wskazano w informacji.
Jest to wariant najlepiej oceniony podczas prowadzonych konsultacji oraz uzgodnień z przedstawicielami lokalnych samorządów. Wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej CPK złożył do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Rzeszowie
"W przyszłości dzięki realizacji tej inwestycji skrócą się także połączenia długodystansowe pomiędzy Rzeszowem a Warszawą i Lotniskiem CPK. […] Zgodnie z założeniami projektu maksymalna prędkość eksploatacyjna pociągów wyniesie na tej linii 200 km/h (zakładana maksymalna prędkość projektowa to 250 km/h) przy zastosowaniu zasilania 3 kV DC. Przewidziano na niej przejazdy składów regionalnych, dalekobieżnych i towarowych" - czytamy dalej.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to inwestycja, której celem jest stworzenie systemu transportowego kraju, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach Programu CPK powstanie m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie w początkowych latach funkcjonowania i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.
(ISBnews)