Centralny Port Komunikacyjny (CPK) jest na etapie analizy ofert pięciu podmiotów w przetargu na wybór doradcy finansowego, podała spółka. Są to firmy: Rothschild, konsorcja EY z Santander Bank i PwC z BNP Paribas oraz PKO Bank Polski, a także Lazard z Pekao Investment Banking i firma doradztwa finansowego DC Advisory. CPK chce pozyskać partnera, który będzie wspierał spółkę w procesach związanych z pozyskaniem finansowania dłużnego na budowę lotniska. Zgodnie z harmonogramem podpisanie umowy ma nastąpić w lipcu br.
Wyłoniony w postępowaniu podmiot będzie odpowiedzialny za doradztwo w zakresie zabezpieczenia finansowania dłużnego z uwzględnieniem takich czynników jak: wielkość nakładów inwestycyjnych oraz optymalizacja struktury finansowania projektu budowy lotniska pod względem m.in.: kwoty i kosztu pozyskanego finansowania, stóp zwrotu, zdolności do obsługi zadłużenia oraz ryzyk, podano.
"W procesie pozyskiwania współfinansowania dla tak dużej inwestycji, jaką jest budowa lotniska, bierzemy pod uwagę wszystkie realnie możliwe instrumenty dłużne m.in. kredyt i obligacje, a także potencjalnie dostępne mechanizmy wsparcia, w tym m.in. gwarancje ze strony agencji kredytów eksportowych. Wybór rzetelnego doradcy uporządkuje i ułatwi pozyskanie niezbędnych środków" - powiedział członek zarządu CPK ds. finansowych Marcin Michalski, cytowany w komunikacie.
Zgodnie z harmonogramem pierwsze roboty budowlane na terenie przyszłego Lotniska CPK mają rozpocząć się w 2026 roku. W 2029 roku zakończy się budowa tunelu i podziemnej stacji kolejowej pod terminalem, a całość prac budowlanych zostanie sfinalizowana do końca 2031 roku. W kolejnym roku nowy port lotniczy przejdzie niezbędne certyfikacje i zostanie oddany do użytku.
Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to inwestycja, której celem jest stworzenie systemu transportowego kraju, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach Programu CPK powstanie m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie w początkowych latach funkcjonowania i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.
(ISBnews)