CPK planuje, że zwiększy wartość ogłaszanych przetargów do szac. 40 mld zł w 2026 r.

Aktualności

Plan postępowań inwestycyjnych spółki CPK zakłada, że w latach 2026 - 2028 uruchomionych zostanie niemal 100 postępowań o wartości powyżej 1 mln zł netto każdy. W samym przyszłym roku orientacyjna wartość przetargów sięgnie ok. 40 mld zł, wobec orientacyjnie ok. 30 mld zł w 2025 r. Największe z przyszłorocznych postępowań mają dotyczyć m.in. robót budowalnych na linii kolejowej Warszawa - Łódź oraz budowy dróg i infrastruktury lotniskowej, podała spółka.

Do końca sierpnia spółka CPK ogłosiła postępowania inwestycyjne o wartości ok. 18 mld zł.  

"Plany CPK zakładają wszczęcie wielu ważnych postępowań jeszcze w tym roku. W ostatnim kwartale 2025 r. ruszyć ma m.in. postępowanie wykonawcze dotyczące palowania pod budynek terminala. Będzie ono realizowane w ramach umowy ramowej na roboty zasadnicze: praceziemne, wykonaniefundamentów terminala i budowętunelu kolejowego pod lotniskiem. Umowa ramowa, w której ogłaszane będą postępowania wykonawcze jest warta ponad 10 mld zł. Jeszcze w tym roku mają zostać ogłoszone postępowania na dwa pierwsze odcinki KDP na linii Warszawa - Łódź. Zgodnie z harmonogramem spółka planuje ogłosić przetargi na projekt wykonawczy i realizację dwóch odcinków - od Warszawy Zachodniej do Konotopy (o długości 18 km) i od  Konotopy do CPK wraz z łącznicą Parzniew - Kotowice (13 km)" - czytamy w komunikacie.

Z kolei wydatki powyżej 2,2 mld zł zaplanowano dla przetargów na projektowanie ibudowę drógwokół lotniska. W ramach zawartych umów powstanie lub zostanie przebudowanych ponad 90 km dróg przy nowym porcie lotniczym.Postępowania te będą realizowane w ramach zawartych już umów ramowych, podano także. 

"Za nami rozstrzygnięcie w tym roku m.in. przetargu o wartości 2,2 mld zł na budowę tunelu dalekobieżnego w Łodzi oraz ogłoszenie postępowania w sprawie budowy terminala pasażerskiego, którego wartość przekroczy 5 mld zł" - dodał prezes CPK Filip Czernicki.

W pierwszej połowie września 2025 roku Centralny Port Komunikacyjny zaprezentował plan postępowań inwestycyjnych, które spółka planuje ogłosić w latach 2026 - 2028. Mowa o postępowaniach o wartości powyżej 1 mln zł. Plan zawiera m.in. przewidywane terminy wszczęcia postępowań w ujęciu kwartalnym i półrocznym, a także przybliżone wartości zamówień przedstawione w formie kilku przedziałów: od ponad 1 mln zł do ponad 5 mld zł, przypomniano.

"Jakie są plany inwestycyjne CPK na 2026 rok? Orientacyjna wartość postępowań inwestycyjnych do ogłoszenia w ciągu 12 miesięcy ma wynieść ok. 40 mld zł: ok. 7 mld zł w I kwartale, ok. 20 mld zł w II kwartale, ok. 3 mld zł w III kwartale i ok. 10 mld zł w IV kwartale przyszłego roku. Największe postępowania kolejowe to m.in. wybór wykonawcy na roboty budowlane w ramach budowy linii kolejowej LK85 Warszawa - Łódź i wybór wykonawcy robót budowlanych na budowę dworca kolejowego wraz z halą peronową" - wymieniono.

Ogłoszenie kolejnych postepowań o dużej wartości przyniesie rok 2027. To wtedy planowane są m.in.: wybór wykonawcy robót budowlanych dla odcinków "Y - Sieradz Północny - Kępno" (powyżej 5 mld zł) oraz "Y - Kępno - Czernica Wrocławska" (powyżej 5 mld zł), a także wybór wykonawcy robót budowlanych dla jednego z pakietów projektu "Y - Węzeł Kolejowy CPK" (wartość między 3 a 5 mld zł). W tym okresie wszczęte mają również zostać postępowania na budowę infrastruktury lotniskowej w obszarze Airside Północ (od 1 mld zł do 3 mld zł), wybór wykonawcy robót budowlanych na realizację bazy paliw wraz z Kolejowym Frontem Rozładunkowym (od 1 mld zł do 3 mld zł), a także postępowanie na budowę infrastruktury zasilającej inwestycję CPK (od 500 mln zł do 1 mld zł).

Rok 2028 to - zgodnie z zapowiedziami spółki - kolejny pakiet postępowań planowanych do ogłoszenia przez CPK. Te największe w części kolejowej obejmą m.in. wybór wykonawcy budowy odcinków linii "Y - Sieradz - Pleszew" (powyżej 5 mld zł), "Y - Pleszew - Poznań" (powyżej 5 mld zł) oraz "Y - Łódź - Sieradz Północny" (powyżej 5 mld zł).  W komponencie lotniskowym ogłoszone zostaną m.in. przetargi na realizację prac budowlanych obiektów Airside (od 500 mln zł do 1 mld zł), budowę Centrum Kontroli Operacji Lotniczych czy garażu wielopoziomowego, czytamy także.

Centralny Port Komunikacyjny (CPK) to inwestycja, której celem jest stworzenie systemu transportowego kraju, integrującego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach Programu CPK powstanie m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią oraz system kolei dużych prędkości. Nowy port lotniczy będzie przystosowany do obsługi 34 mln pasażerów rocznie w początkowych latach funkcjonowania i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Szacowany koszt inwestycji do 2032 roku wynosi 131,7 mld zł.

(ISBnews)

Wiadomości
PGE podtrzymuje chęć odkupienia od ZE PAK udziałów spółki PGE PAK EJ

Polska Grupa Energetyczna (PGE) podtrzymuje zainteresowanie odkupieniem od ZE PAK 50% udziałów w spółce PGE PAK Energia Jądrowa. Rozmowy w ...

Czy opłaca się płacić kryptowalutą za codzienne zakupy? Plusy, minusy i realne opcje w 2025 roku

Jeszcze kilka lat temu kupno kawy za Bitcoina wydawało się ciekawostką technologiczną albo pokazem możliwości na branżowych targach. Dziś coraz ...

Jak rozpoznać brylant w pierścionku? Prosty przewodnik dla każdego

Wybór pierścionka z brylantem to poważna decyzja – zarówno pod względem emocjonalnym, jak i finansowym. Nic dziwnego, że wiele osób ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...