Celem PKP Cargo jest neutralny cash flow na koniec 2025 roku

Aktualności

PKP Cargo chciałoby osiągnąć neutralne pod względem wartości przepływy pieniężne w tym roku, wynika ze słów CFO Michała Łotoszyńskiego. Prezes Agnieszka Wasilewska-Semail podkreśliła, że spółka pomimo wysokiej straty za 2024 r. ma pełną zdolność operacyjną.

"W stosunku do wyniku brutto [za 2024 r.], skonsolidowanego, na poziomie [minus] 2,9 mld zł udział odpisu i wszystkich jednorazowych elementów określiliśmy na poziomie 2,3 mld zł. Oznacza to, że na poziomie wyniku brutto spółka generuje - po eliminacji działań jednorazowych - 500 mln straty. To jest duża kwota, [...] ale w ocenie zarządu to nie jest kwota, której przy przeprowadzeniu kolejnych działań restrukturyzacyjnych nie jesteśmy w stanie zmniejszyć i doprowadzić do poziomu zera/plus" - powiedział Łotoszyński podczas webinara na Stockwatch.pl. 

"Pewnie w tym roku ciężko będzie zamienić to na istotny, pozytywny wynik, ale myślę, że dla dalszych losów spółki już osiągnięcie przepływów cash flow na poziomie zero będzie dobrym prognostykiem, [na to] jak spółka będzie funkcjonować w przyszłości i będzie dobrą podstawą do rozmowy w ramach postępowania sanacyjnego z wierzycielami" - dodał.

CFO podkreślił także, że efekty restrukturyzacji zatrudnienia będą widoczne w 2025 r. i latach kolejnych.

"Na pewno naszym celem jest doprowadzenie do takiej sytuacji, że z punktu widzenia operacyjnego wyniku będzie to wynik co najmniej neutralny, choć byśmy chcieli, by był pozytywny. [...] Ten cel pozytywnych wyników jest szerszy nawet niż wynik brutto, EBITDA; on się rozkłada także na zdolności cashflow'owe, to mamy w celach na ten rok" - dodał później, pytany o osiągnięcie wyniku ok. zera w 2025 r.

PKP Cargo w restrukturyzacji odnotowało 2 412,6 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 82,1 mln zł zysku rok wcześniej. Strata operacyjna wyniosła 2 691,4 mln zł wobec 291,4 mln zł zysku rok wcześniej.

"Pomimo tak negatywnego wyniku, spółka posiada pełną zdolność operacyjną, realizuje zawarte kontrakty i pozyskuje nowe. Jest wypłacalna i reguluje terminowo bieżące zobowiązania" - podkreśliła Wasilewska-Semail podczas konferencji.

"Zbliżający się kamień milowy to dostarczenie do sądu tzw. planu restrukturyzacyjnego. To jest plan, który ma uwiarygodnić działania krótkoterminowe i długoterminowe spółki. To jest de facto strategia długoterminowa" - powiedziała także prezes.

Spółka zamierza go złożyć do 30 czerwca br.

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej.

(ISBnews)

Wiadomości
Jak rozpoznać brylant w pierścionku? Prosty przewodnik dla każdego

Wybór pierścionka z brylantem to poważna decyzja – zarówno pod względem emocjonalnym, jak i finansowym. Nic dziwnego, że wiele osób ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...

Jakie waluty są w Unii Europejskiej?

Choć najbardziej popularną walutą w Unii Europejskiej i najmocniej kojarzącą się nawet z samej nazwy jest euro, to wiele krajów ...

Czym jest forex?

Rynek forex, jako największy i najbardziej płyny przyciąga całą rzeszę inwestorów. Każdego dnia na tym rynku odbywa się ogromna liczba ...