Pojęcie Balck Friday zna 90% Polaków, spośród nich 21% planuje już zakupy, a 83% z tego grona zamierza dokonać zakupów za pośrednictwem internetu, wynika z badania zrealizowanego na zlecenie Banku Millennium.
"Znacznie więcej Polaków jest niezdecydowanych co do skorzystania z Black Friday czy Cyber Monday, niż już planuje jakiś zakup. Wskazuje to, że te zakupy będą w dużej mierze spontaniczne. W tym przypadku oznacza to, że liczne reklamy atrakcyjnych okazji mają sporą szansę na przekonanie przynajmniej części z tych 51% Polaków do zrobienia zakupów, których wcześniej nie przewidywali. Znacznie mniejszy odsetek (28%) z góry odrzuca uczestnictwo w nadchodzącym tygodniu okazji. Tutaj pojawia się obawa przed byciem naciągniętym na fałszywe okazje, ale również postawy minimalizowania nadmiernej konsumpcji" - powiedziała ekspertka ds. badań i projektowania CX w Departamencie Jakości w Banku Millennium Katarzyna Dobosz, cytowana w komunikacie.
Jak wynika z badania "Mobilny Portret Polaka", 90% Polaków zna pojęcie Black Friday, w przypadku Cyber Monday ten odsetek wynosi 59%. Z tej grupy chęć zakupów w tym okresie zadeklarowało 21% ankietowanych, 51% nie podjęło jeszcze decyzji w tej sprawie.
W czasie Black Friday i Cyber Monday co drugi Polak planujący zakupy zamierza kupić odzież, obuwie i akcesoria lub sprzęt RTV/AGD. Na trzecim miejscu znalazły się kosmetyki (zamierza je kupić co trzeci respondent), a dalej książki w formie papierowej i artykuły dla dzieci (po 21% wskazań) oraz biżuteria (chce kupić ją 19% badanych), podano także.
Wyprzedaży i promocji korzystający z Black Week będą szukać głównie w internecie. Aż 83% z nich planuje w tym roku zrobić zakupy online - wśród najmłodszej grupy wiekowej 18-24 lata ten współczynnik jest wyższy aż o 10 pkt proc. i wynosi 93%. Ponad 40% badanych za zakupy internetowe najczęściej płaci kodem BLIK (55% używa tej metody płatności od czasu do czasu), a 20% - szybkim przelewem z bramki płatniczej (blisko połowa badanych płaci w ten sposób od czasu do czasu). Wśród pozostałych metod płatności respondenci wymienili: samodzielnie zlecany przelew, kartę do konta, kartę kredytową, cyfrowy portfel (m.in. Apple Pay lub Google Pay), odroczone płatności i PayPal, wymieniono także.
Z kolei na wyprzedażowe zakupy w sklepach stacjonarnych zamierza wybrać się zaledwie 33% respondentów. Zapytani, jak zwykle płacą za takie zakupy, wskazują kartę do konta (41%) lub gotówkę (20%), kartę kredytową (13%), płatności zbliżeniowe telefonem z portfela cyfrowego (12%), płatności zbliżeniowe BLIK (7%), kod BLIK (5%), a także raty i płatności zegarkiem lub opaską płatniczą.
Badanie "Mobilny Portret Polaka" zrealizował w październiku 2024 roku Ogólnopolski Panel Badawczy Ariadna na zlecenie Banku Millennium na reprezentatywnej próbie 1068 osób metodą CAWI.
(ISBnews)