Tarczyński odnotował 73,79 mln zł skonsolidowanego zysku netto przypisanego akcjonariuszom jednostki dominującej w I poł. 2024 r. wobec 28,14 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka.
Zysk operacyjny wyniósł 115,33 mln zł wobec 54,47 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 147,69 mln zł wobec 77,58 mln zł zysku rok wcześniej.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 980,13 mln zł w I poł. 2024 r. wobec 869,7 mln zł rok wcześniej.
"W okresie pierwszych 6 miesięcy 2024 roku przychody Grupy Tarczyński wyniosły 980 133 tys. zł. i były o 12,7% wyższe niż w tym samym okresie roku poprzedniego. Tak dobry wynik udało się wypracować przede wszystkim dzięki silnej pozycji na polskim rynku przekąsek mięsnych pozwalającej na zwiększanie skali sprzedaży o ok 5,2% oraz wyższym średnim cenom sprzedaży w bieżącym roku w porównaniu z cenami z analogicznego okresu roku ubiegłego będących skutkiem dostosowania warunków handlowych do rosnących cen mięsa w okresie od stycznia do lipca 2023. Istotny wkład we wzrost sprzedaży Grupy w pierwszej połowie roku 2024 pochodził także z rynków zagranicznych. Sprzedaż eksportowa wyniosła 292 784 tys. zł i stanowiła już aż 29% skonsolidowanych przychodów" - czytamy w sprawozdaniu zarządu.
W I poł. 2024 roku marża brutto na sprzedaży wyniosła 26,2% i była o 7,6 pkt proc. wyższa niż w analogicznym okresie 2023 roku. Podstawowym powodem różnicy poziomu marży brutto na sprzedaży między rokiem 2023 i 2024 jest niska marża na sprzedaży w pierwszej połowie 2023 będąca efektem dynamicznych wzrostów cen surowców mięsnych i opóźnionych w czasie względem bodźca kosztowego zmian cen produktów w wyniku dostosowania warunków handlowych do realiów rynkowych, kontrastująca z marżą osiąganą w I poł. 2024 stabilizowaną tendencją spadkową w zakresie kosztów surowca, podano.
"Poziom kosztów sprzedaży wyniósł 81 294 tys. zł, zaś poziom kosztów ogólnego zarządu 63 734 tys. zł stanowiąc łącznie 14,75 % udziału w przychodach w omawianym okresie. W efekcie powyższych, wynik EBITDA Grupy w okresie pierwszych 6 miesięcy 2024 roku wyniósł 147 685 tys. zł i był prawie dwukrotnie wyższy niż w analogicznym okresie 2023 roku (77 576 tys. zł; wzrost o 90%). Rentowność EBITDA wyniosła 15,1%, co w porównaniu z analogicznym okresem 2023, oznacza wzrost o 6,3 pkt proc." - czytamy dalej.
W ujęciu jednostkowym zysk netto w I poł. 2024 r. wyniósł 71,93 mln zł wobec 15,99 mln zł zysku rok wcześniej.
Tarczyński jest producentem wyrobów wędliniarskich w Polsce, oferującym produkty pod markami Tarczyński, Dobrosława oraz Starpeck. Strategicznym obszarem działalności jest segment produktów premium. Spółka zadebiutowała na rynku głównym warszawskiej giełdy w czerwcu 2013 r.
(ISBnews)