W marcu 2013 roku sprzedaż detaliczna w Niemczech, po uwzględnieniu czynników sezonowych, spadła o 0,5% M/M, poinformował 30 kwietnia niemiecki urząd statystyczny.
Dane niewątpliwie zaskoczyły. Rynek nie oczekiwał zmian dynamiki sprzedaży w ujęciu miesięcznym. Negatywną wymowę opublikowanego raportu dodatkowo zwiększa rewizja w dół lutowych danych. Ostatecznie sprzedaż w tym miesiącu spadła o 0,6% M/M, podczas gdy szacunki sprzed miesiąca mówiły o wzroście o 0,4% M/M.
Roczna dynamika sprzedaży ukształtowała się Niemczech w marcu na poziomie -2,8%, wobec spadku (po korekcie w dół) o 2,6% R/R w lutym. Rynkowy konsensus kształtował się na poziomie -1,2% R/R.
Dane o sprzedaży, podobnie jak wcześniej indeksy PMI, ZEW i Ifo potwierdzają narastające problemy tamtejszej gospodarki. Takim sygnałem jest też mocny spadek inflacji w Niemczech w kwietniu.
Jednocześnie został opublikowany indeks zaufania niemieckich konsumentów, który przygotowuje instytut GfK. Majowa wartość tego indeksu wzrosła do 6,2 pkt z 6 pkt. w kwietniu. Dane okazały się lepsze od prognoz (5,9 pkt.), ale nie łagodzą one negatywnej wymowy raportu o sprzedaży.