Mizzox: 18% MŚP chce wdrożyć narzędzia GenAI do końca br., 32% nie jest zainteresowane AI

Aktualności

Odsetek małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) planujących wdrożyć narzędzia generatywnej AI do końca br. wynosi 18%, natomiast 32% MŚP otwarcie deklaruje brak planów wdrażania nowych narzędzi AI, wynika z badania SW Research przeprowadzonego dla Mizzox. Mimo że 46% firm z sektora MŚP nie wykorzystuje żadnych narzędzi AI, to 43% przedsiębiorców planujących wdrożenie AI preferuje samodzielne rozwijanie rozwiązań zamiast korzystania z gotowych, zewnętrznych narzędzi (27%), podano także.

Według badania 39% firm obecnie korzystających z outsourcingu planuje w przyszłości przejść na model in-house.

"Polscy przedsiębiorcy coraz częściej wybierają strategię in-house we wdrażaniu AI. 40% wskazuje na potrzebę większej kontroli nad danymi, a 35% chce rozwijać własne projekty badawczo-rozwojowe. To pokazuje rosnącą dojrzałość technologiczną naszego rynku. Widzimy, że firmy traktują AI nie jako chwilowy trend, ale element długofalowej strategii rozwoju. Zaczynają od gotowych rozwiązań, by zdobyć doświadczenie, a następnie rozwijają własne kompetencje. Przedsiębiorcy potrzebują narzędzi, które realnie wspierają ich działalność, a nie kolejnych błyszczących gadżetów technologicznych" - skomentował CEO Mizzox Przemysław Kot, cytowany w komunikacie.

Główne motywacje wdrażania AI to zwiększenie efektywności (48%), redukcja kosztów (31%) i poprawa obsługi klienta (30%). To sugeruje, że polski biznes szuka w AI nie tyle innowacji, co realnych usprawnień operacyjnych, wskazano w materiale.

Połowa firm planujących wdrożenie narzędzi analitycznych zakłada wydatki do 20 tys. zł rocznie, podczas gdy średnie wydatki na poszczególne rozwiązania wahają się od 4 418 zł do 7 845 zł. Więcej kosztują rozwiązania do automatyzacji procesów - tu 15% firm planuje budżety przekraczające 100 000 zł rocznie, podano także.

Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Mizzox w styczniu 2025 roku na próbie 500 decydentów z małych i średnich przedsiębiorstw. Respondenci reprezentowali firmy z różnych sektorów, w tym handel (21%), usługi B2C (29.2%) i B2B (30.2%).

(ISBnews)

Wiadomości
Reflex: Ceny paliw na stacjach powinny znowu spadać w najbliższym tygodniu

Jeśli ceny hurtowe paliw nie zaczną gwałtownie rosnąć, powinniśmy w ciągu następnych kilku - kilkunastu dni odnotować spadki cen detalicznych ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...

Jakie waluty są w Unii Europejskiej?

Choć najbardziej popularną walutą w Unii Europejskiej i najmocniej kojarzącą się nawet z samej nazwy jest euro, to wiele krajów ...

Czym jest forex?

Rynek forex, jako największy i najbardziej płyny przyciąga całą rzeszę inwestorów. Każdego dnia na tym rynku odbywa się ogromna liczba ...