Mizzox: 18% MŚP chce wdrożyć narzędzia GenAI do końca br., 32% nie jest zainteresowane AI

Aktualności

Odsetek małych i średnich przedsiębiorstw (MŚP) planujących wdrożyć narzędzia generatywnej AI do końca br. wynosi 18%, natomiast 32% MŚP otwarcie deklaruje brak planów wdrażania nowych narzędzi AI, wynika z badania SW Research przeprowadzonego dla Mizzox. Mimo że 46% firm z sektora MŚP nie wykorzystuje żadnych narzędzi AI, to 43% przedsiębiorców planujących wdrożenie AI preferuje samodzielne rozwijanie rozwiązań zamiast korzystania z gotowych, zewnętrznych narzędzi (27%), podano także.

Według badania 39% firm obecnie korzystających z outsourcingu planuje w przyszłości przejść na model in-house.

"Polscy przedsiębiorcy coraz częściej wybierają strategię in-house we wdrażaniu AI. 40% wskazuje na potrzebę większej kontroli nad danymi, a 35% chce rozwijać własne projekty badawczo-rozwojowe. To pokazuje rosnącą dojrzałość technologiczną naszego rynku. Widzimy, że firmy traktują AI nie jako chwilowy trend, ale element długofalowej strategii rozwoju. Zaczynają od gotowych rozwiązań, by zdobyć doświadczenie, a następnie rozwijają własne kompetencje. Przedsiębiorcy potrzebują narzędzi, które realnie wspierają ich działalność, a nie kolejnych błyszczących gadżetów technologicznych" - skomentował CEO Mizzox Przemysław Kot, cytowany w komunikacie.

Główne motywacje wdrażania AI to zwiększenie efektywności (48%), redukcja kosztów (31%) i poprawa obsługi klienta (30%). To sugeruje, że polski biznes szuka w AI nie tyle innowacji, co realnych usprawnień operacyjnych, wskazano w materiale.

Połowa firm planujących wdrożenie narzędzi analitycznych zakłada wydatki do 20 tys. zł rocznie, podczas gdy średnie wydatki na poszczególne rozwiązania wahają się od 4 418 zł do 7 845 zł. Więcej kosztują rozwiązania do automatyzacji procesów - tu 15% firm planuje budżety przekraczające 100 000 zł rocznie, podano także.

Badanie zostało przeprowadzone przez SW Research na zlecenie Mizzox w styczniu 2025 roku na próbie 500 decydentów z małych i średnich przedsiębiorstw. Respondenci reprezentowali firmy z różnych sektorów, w tym handel (21%), usługi B2C (29.2%) i B2B (30.2%).

(ISBnews)

Wiadomości
Orange Polska zaprezentuje strategię 19 marca; będzie w niej dążyć do wzrostu dywidendy

Orange Polska zaprezentuje nową średnioterminową strategię 19 marca, poinformowała CEO Ludmila Climoc. Zaprezentuje m.in. założenia dywidendy na nadchodzące lata; celem ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...

Jakie waluty są w Unii Europejskiej?

Choć najbardziej popularną walutą w Unii Europejskiej i najmocniej kojarzącą się nawet z samej nazwy jest euro, to wiele krajów ...

Czym jest forex?

Rynek forex, jako największy i najbardziej płyny przyciąga całą rzeszę inwestorów. Każdego dnia na tym rynku odbywa się ogromna liczba ...

Czym jest waluta? Gdzie szukać informacji walutowych, forexowych?

Od zawsze ludzie wymieniali dobra, usługi i towary posługując się przy tym wszelakimi środkami płatności. Nawet jeśli wówczas środkiem pieniężnym ...

8 najlepszych kryptowalutowych kart debetowych: nowy poziom wygody w 2024 roku

W świecie kryptowalut zmienność jest kluczowa. Współcześni entuzjaści kryptowalut szukają wygodnych punktów wejścia i wyjścia. Dziś zwrócimy uwagę na kryptowalutowe ...