Grupa PZU wdrożyła GenAI do przyspieszenia wypłat odszkodowań za szkody majątkowe

Aktualności

Grupa PZU wykorzystuje generatywną sztuczną inteligencję (GenAI)w usłudze Samoobsługa NEXT, dzięki czemu klienci mogą otrzymać odszkodowania za szkody majątkowe PZU Dom w mniej niż 24 godziny. To pierwsze wdrożenie usprawniające procesy klienckie wykorzystujące GenAI, podkreślono.

"Sięgamy po sztuczną inteligencję w tych obszarach, gdzie tworzy ona realną wartość biznesową dla naszych klientów i PZU. W przypadku Samoobsługi NEXT proces został zaprojektowany w taki sposób, żeby AI oznaczało sprawy wymagające szczegółowej analizy naszych opiekunów klienta, natomiast w sprawach o charakterze bezspornym wsparcie GenAI umożliwi szybszą wypłatę odszkodowania dla naszych klientów. Ten pionierski projekt jest pierwszym w PZU, który wykorzystuje usługi generatywnej sztucznej inteligencji oparte o infrastrukturę chmurową. Obiecujące wyniki wdrożenia dla ubezpieczenia PZU Dom, zachęcają nas do zbadania możliwości rozszerzenia zakresu działania narzędzia na inne rodzaje szkód i linie ubezpieczeń" – powiedział członek zarządu PZU odpowiedzialny m.in. za digitalizację, CRM i innowacje Jan Zimowicz, cytowany w komunikacie.

Samoobsługa NEXT jest pierwszym w Polsce produkcyjnym procesem ubezpieczeniowym wykorzystującym generatywną AI. To rozwinięcie istniejącego już rozwiązania, w którym klient może samodzielnie otrzymać propozycję odszkodowania przy zgłoszeniu szkody z ubezpieczenia PZU Dom, w ramach wygodnego formularza self-service, podkreślono w komunikacie.

Eksperci PZU dodali do procesu GenAI, którą nauczyli ogólnych warunków ubezpieczenia (OWU) PZU DOM. Sztuczna inteligencja sprawdza, czy w zgłoszonej samodzielnie przez klienta szkodzie jest odpowiedzialność PZU - jeśli tak, odszkodowanie jest przekazywane na ścieżkę do wypłaty. Dzięki takiej automatyzacji z użyciem GenAI klient znacznie szybciej otrzymuje odszkodowanie – już następnego dnia po zgłoszeniu szkody. Jeśli GenAI nie jest w stanie jednoznacznie stwierdzić, czy polisa klienta pokrywa zgłoszone ryzyko, to sprawa jest kierowana do opiekuna klienta PZU i analizowana w standardowym trybie, wyjaśniono.

Proces obejmie proste szkody z ubezpieczenia PZU Dom o stosunkowo niskiej wartości. Po pierwszym etapie wdrożenia GenAI będzie weryfikować około 12 tys. szkód rocznie.

"Rocznie analizujemy około 250 tys. szkód majątkowych. Do tej pory każdą z nich analizowali nasi opiekunowie klientów. Sprawdzają, czy dany rodzaj zdarzenia będący źródłem powstania szkody lub przedmiot szkody są objęte ochroną ubezpieczeniową wynikającą z zapisów OWU. Opisy szkód są zazwyczaj krótkie, maksymalnie kilkuzadaniowe, klienci opisują je własnymi słowami. OWU jest natomiast trudnym do analizy dokumentem, który ma kilkadziesiąt stron. Samoobsługa NEXT działająca w wybranych kategoriach szkód, pozwoli zwiększyć wydajność i skuteczność naszego procesu obsługi szkód. To szczególnie ważne w dobie coraz częstszych gwałtownych zjawisk pogodowych, które mogą zwiększyć liczbę zdarzeń. Powódź sprzed kilku miesięcy i liczba spraw zgłaszanych przez naszych klientów pokazała, jak ważna jest automatyzacja kolejnych procesów po naszej stronie" - powiedział Krzysztof Wolniak z biura obsługi szkód i świadczeń w PZU.

Grupa PZU to największa instytucja finansowa w Polsce, a także w Europie Środkowo-Wschodniej. Na czele Grupy stoi Powszechny Zakład Ubezpieczeń SA - spółka notowana od 2010 roku na GPW, która wchodzi w skład indeksu WIG20. Grupa posiada 42% udziałów w rynku ubezpieczeń na życie i 32% w rynku ubezpieczeń majątkowych. Z jej usług i produktów korzysta 22 mln klientów. Aktywa pod zarządzanie wynoszą ponad 111 mld zł.

(ISBnews)

Wiadomości
NBP: Saldo na rachunku C/A to -803 mln euro w grudniu, konsensus: -1330 mln euro

Na rachunku obrotów bieżących zanotowano deficyt w wysokości 803 mln euro w grudniu 2024 r. wobec 33 mln euro ujemnego ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...

Jakie waluty są w Unii Europejskiej?

Choć najbardziej popularną walutą w Unii Europejskiej i najmocniej kojarzącą się nawet z samej nazwy jest euro, to wiele krajów ...

Czym jest forex?

Rynek forex, jako największy i najbardziej płyny przyciąga całą rzeszę inwestorów. Każdego dnia na tym rynku odbywa się ogromna liczba ...

Czym jest waluta? Gdzie szukać informacji walutowych, forexowych?

Od zawsze ludzie wymieniali dobra, usługi i towary posługując się przy tym wszelakimi środkami płatności. Nawet jeśli wówczas środkiem pieniężnym ...

8 najlepszych kryptowalutowych kart debetowych: nowy poziom wygody w 2024 roku

W świecie kryptowalut zmienność jest kluczowa. Współcześni entuzjaści kryptowalut szukają wygodnych punktów wejścia i wyjścia. Dziś zwrócimy uwagę na kryptowalutowe ...