Polskie Porty Lotnicze (PPL) planuje na obecną chwile inwestycje rzędu 940 mln zł w modernizację Lotniska Chopina w Warszawie, poinformował prezes Łukasz Chaberski. Nie wyklucza dalszych optymalizacji wartości inwestycji.
"Projekt został zoptymalizowany i mamy uzyskane wszelkie zgody korporacyjne. Zaczęliśmy też duże działania przetargowe. Koncepcja modernizacji Lotniska Chopina na dziś to 940 mln zł (+40% rezerwy). Zakładamy możliwość dalszej optymalizacji tej kwoty na etapie projektowania. Mam nadzieję na oszczędności. Rozmawiamy w tej kwestii m.in. z partnerami lotniskowymi" - powiedział Chaberski podczas spotkania z dziennikarzami.
Harmonogram zakłada, że prace projektowe zostaną zakończone w 2026, prace budowlane potrwają w okresie 2026-2028, a uruchomienie zaplanowano na sezon Lato 2029. Przepustowość po modernizacji ma pozwolić na obsługę 31 mln pasażerów rocznie.
W ramach modernizacji lotniska założono zwiększenie stanowisk postojowych dla samolotów wąskokadłubowych z 62 do 83 (+34%), szerokokadłubowych z 15 do 24 (+60%). Powierzchnia całkowita terminala pasażerskiego ma wzrosnąć z 165 000 m2 do 189 115 m2 (tj. o 15%). Przewidziano ponadto rozbudowę procesora bagażowego i pirsu południowego.
Aktualne kluczowe postępowania to m.in.: rozbudowa terminala - wybór wykonawcy dokumentacji projektowej; rozbiórka Etiudy; relokacja salonu VIP i przebudowa drogi wewnętrznej; rekonfiguracja PPS-3; budowa strażnicy satelitarnej LSRG; Wymiana 15 linii kontroli bagażu kabinowego - skanery 3D; modernizacja wjazdu oraz budowa parkingu samochodowego w Alei Krakowskiej 176 w Warszawie; plan dekarbonizacji dla PPL; zwiększenie wydajności instalacji odwodnienia dachu na Lotnisku Chopina.
"Chcemy dostarczyć infrastrukturę dostosowaną do prognozowanego ruchu pasażerskiego. Mamy 27 zadań inwestycyjnych, ale nie jest to zamknięta lista. Ruch ewoluuje i być może z niektórych zrezygnujemy. Projektowanie terminala chcemy zakończyć jak najszybciej, wykonawca powinien być wyłoniony jeszcze w tym roku. Będziemy prowadzić dialog konkurencyjny by na etapie wykonawstwa mitygować zagrożenia. Podchodzimy elastycznie, wiemy co jest kluczem do powodzenia bez ograniczania naszej przepustowości" - stwierdził prezes.
Polskie Porty Lotnicze (PPL) to spółka należąca do grupy kapitałowej CPK, wiodąca firma w sektorze lotniczym w Polsce, odpowiedzialna za zarządzanie kluczową infrastrukturą lotniskową. W jego portfolio znajduje się Lotnisko Chopina w Warszawie, które od 90 lat jest największym portem lotniczym w Polsce. Spółka zarządza również Lotniskiem Warszawa-Radom i Portem Lotniczym Zielona Góra-Babimost oraz jest udziałowcem w 9 lotniskach regionalnych.
(ISBnews)