W listopadzie 2011 sprzedaż detaliczna w Niemczech, po uwzględnieniu czynników sezonowych, spadła o 0,9% M/M, poinformował 5 stycznia niemiecki urząd statystyczny. To największy spadek od maja 2011 roku, gdy sprzedaż obniżyła się o 1,2% M/M.Dane mocno zaskoczyły. Rynek oczekiwał wzrostu sprzedaży o 0,3% M/M. Negatywnej wymowy raportu dodatkowo zwiększa rewizja w dół październikowych danych. Ostatecznie sprzedaż w tym miesiącu spadła o 0,2% M/M, podczas gdy szacunki sprzed miesiąca mówiły o jego wzroście o 0,7% M/M.Roczna dynamika sprzedaży ukształtowała się w listopadzie na poziomie 0,8%, wobec spadku (po korekcie w dół) o 0,4% R/R w październiku. Prognozy mówiły o wzroście na poziomie 1,6% R/R.MRK