Orlen Paliwa zakończył inwestycję w Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie, podał Orlen. Po rozbudowie obiekt zwiększył pojemność magazynową dwukrotnie i możliwości przeładunkowe o blisko 65%, do 400 tys. ton LPG rocznie. Warta ponad 150 mln zł inwestycja wzmocni bezpieczeństwo łańcucha dostaw LPG do klientów i sieci Orlen. Projekt w całości został zrealizowany przez konsorcjum polskich firm.
"Rozbudowa Terminalu Gazu Płynnego w Szczecinie to wzmocnienie pozycji rynkowej Orlenu poprzez znaczące zwiększenie możliwości odbioru LPG w tej instalacji do 400 tys. ton rocznie, to prawie 65% więcej niż dotychczas. Taka konfiguracja poszerza możliwości dalszej dywersyfikacji źródeł pozyskiwania LPG i jest elementem realizacji strategicznego planu integracji i wzmacniania aktywów logistycznych, wspierającym między innymi bezpieczeństwo dostaw na stacje paliw Orlen, a co za tym idzie, poprawiającym efektywności segmentu Consumers&Products" - powiedział członek zarządu ds. sprzedaży detalicznej w Orlen Marek Balawejder, cytowany w komunikacie.
Rozbudowa terminalu w Szczecinie to nie tylko większe zdolności magazynowe i przeładunkowe LPG, ale przede wszystkim odpowiedź na rosnące potrzeby importu drogą morską - obecnie do Polski ponad 35% gazu płynnego dostarczane jest do terminali morskich. Podstawową formą pozostaje transport drogą kolejową, dlatego rozbudowana została także infrastruktura kolejowa na terenie terminalu - bocznica zyskała trzy dodatkowe tory, powstało nowe stanowisko przeładunkowe cystern kolejowych wraz z wagą oraz nowa pompownia LPG. Projekt rozpoczął się w 2022 roku, a sama rozbudowa trwała dwa lata. Za jej realizację odpowiadało konsorcjum polskich firm, z firmą AGAT jako generalnym wykonawcą.
"Kluczowym elementem nowej infrastruktury są dwa wyprodukowane w gdyńskiej stoczni 75-metrowe zbiorniki LPG, każdy o pojemności 2100 m3 i wadze 400 ton. Dzięki temu potencjał magazynowania terminalu w Szczecinie wzrósł do 8,7 tys. m3. Transport i montaż zbiorników były bez wątpienia największym wyzwaniem logistycznym projektu. Cieszę się, że prace zakończyły się zgodnie z harmonogramem, tym bardziej, że nowe możliwości magazynowania LPG nie tylko wzmocnią naszą konkurencyjność, ale także istotnie zwiększają potencjał importowy gazu płynnego, który pozwoli nam jeszcze lepiej odpowiedzieć na rosnące oczekiwania klientów" - dodał prezes Orlen Paliwa Marcin Zawisza.
Inwestycja pozwoliła na zwiększenie możliwości importowych propanu zarówno do celów grzewczych, jak i wytwarzania autogazu. LPG do celów transportowych stanowiło niemal 75% całkowitej konsumpcji tego produktu w Polsce w 2024 roku. Pozostała część sprzedaży przeznaczona była m.in. na cele grzewcze (sektor komunalny, przemysłowy, rolnictwo).
Orlen Paliwa jako integralna część Grupy Orlen jest liderem na rynku hurtowej sprzedaży paliw. Spółka posiada infrastrukturę magazynową LPG oraz współpracuje największymi bazami paliwowymi w kraju, zapewniając kompleksową ofertę najwyższej jakości paliw i nośników energii: benzyn, oleju napędowego, gazu płynnego, oleju grzewczego oraz energii elektrycznej. Orlen Paliwa dostarcza produkty na terenie całej Polski, posiada sieć Terminali Gazu Płynnego w siedmiu lokalizacjach na terenie całego kraju: w Hrubieszowie, w Krośnie Odrzańskim, w Nowej Brzeźnicy, w Płocku (ul. Chemików oraz ul. Długa), w Sokółce oraz w Szczecinie.
Grupa Orlen zarządza rafineriami w Polsce, Czechach i na Litwie, prowadzi działalność detaliczną w Europie Środkowej, wydobywczą w Polsce, Norwegii, Kanadzie i Pakistanie, a także zajmuje się produkcją energii, w tym z OZE i dystrybucją gazu ziemnego. W ramach budowy koncernu multienergetycznego spółka sfinalizowała przejęcia Energi, Grupy Lotos oraz PGNiG. Jej skonsolidowane przychody ze sprzedaży sięgnęły 296,95 mld zł w 2024 r. Spółka jest notowana na GPW od 1999 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.
(ISBnews)