KPMG/ Microsoft: Wdrożenie AI rozpoczęło 82% firm wobec 28% rok wcześniej

Aktualności

Rozpoczęcie w jakimkolwiek stopniu wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI) deklaruje 82% firm, podczas gdy rok wcześniej było to 28%, wynika z raportu przygotowanego przez KPMG w Polsce we współpracy z Microsoft. Ponad połowa wdrożeń AI ma obecnie charakter ograniczony, ale dane wyraźnie wskazują na szybki postęp adaptacji - firmy chętnie testują rozwiązania i szukają takich, które rzeczywiście przyniosą największą wartość dodaną.

Z raportu "Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu" wynika, że w fazie wdrażania rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji (AI) znajduje się ponad 80% firm w Polsce, a 95% korzysta z usług chmurowych. Jednocześnie, mimo wzrostu liczby firm posiadających zespół ds. cyberbezpieczeństwa, tylko 40% liderów uważa, że ich organizacja jest wystarczająco chroniona przed cyfrowymi zagrożeniami.

"Najczęściej wykorzystuje się AI w obszarach marketingu i obsłudze klienta. Wśród głównych korzyści biznesowych związanych z wdrażaniem sztucznej inteligencji firmy wskazują nowe możliwości personalizacji produktów i usług (40% wskazań), optymalizację kosztów dzięki automatyzacji procesów (38%) i zwiększenie precyzji prognoz i analiz (34%). Po drugiej stronie są wyzwania, które firmy napotykają, wdrażając rozwiązania oparte na AI. Do kluczowych barier należą problemy z bezpieczeństwem i prywatnością danych (46%), trudności z integracją z istniejącą infrastrukturą (39%) oraz trudności z akceptacją nowych technologii przez pracowników (34%) i brak odpowiednich kompetencji w zespole (30%)" - czytamy w komunikacie poświęconym raportowi.

"Odsetek przedsiębiorstw deklarujących jakikolwiek stopień implementacji wzrósł niemal trzykrotnie w porównaniu z poprzednim rokiem - z 28% do 82%. Można odnieść wrażenie, że firmy chcą, aby widoczna była choćby najmniejsza ich aktywność w tym obszarze. Ponad połowa wdrożeń AI ma obecnie charakter ograniczony, ale dane wyraźnie wskazują na szybki postęp adaptacji - firmy chętnie testują rozwiązania i szukają takich, które rzeczywiście przyniosą największą wartość dodaną. W kolejnej edycji badania będziemy mogli przekonać się, czy adaptacja przebiegła sprawnie" - powiedział partner, szef Zespołu Data&Cloud w KPMG w Polsce, Microsoft Alliance CEE Leader Radosław Kowalski, cytowany w komunikacie.

Jak podkreślono, wynik osiągnięty przez AI oznacza, że niemal trzykrotnie więcej przedsiębiorstw niż rok temu korzysta z AI, która z rozwiązania postrzeganego dotąd jako "perspektywiczne" szybko stała się technologią o dużym potencjale rozwoju, coraz częściej obecną na agendach technologicznych firm działających w Polsce.

"Co ciekawe, odsetek firm, które w badaniu KPMG wskazały, że wdrożyły sztuczną inteligencją w dużym lub bardzo dużym stopniu, wyniósł 36% - co jest wynikiem bardzo zbliżonym do tego z raportu AWS. Może to sugerować, że w przypadku bardziej zaawansowanych wdrożeń obie analizy odnotowują podobny poziom adopcji AI w Polsce, a rozbieżności dotyczą głównie obszaru wdrożeń o mniejszym zakresie lub pilotaży" - czytamy w raporcie. 

Według autorów raportu, różnice w odsetkach firm deklarujących wdrożenie AI mogą wynikać z kilku przyczyn - jedną z nich jest odmienne rozumienie tego, co oznacza wdrożenie sztucznej inteligencji. Dla części firm będzie to korzystanie z prostych w obsłudze, ogólnodostępnych narzędzi typu LLM, a dla innych wdrożenie zaawansowanych, dedykowanych modeli AI.

Pomimo kroków podjętych w stronę zorganizowanego wdrażania AI mniej niż połowa firm (43%), które już korzystają ze sztucznej inteligencji, posiada sformalizowaną ścieżkę implementacji, np. w formie strategii i polityki. Ponadto mimo pozytywnych doświadczeń tylko nieliczne firmy potrafią rzetelnie mierzyć efektywność wdrożeń w zakresie AI, podkreślono.

Jak podano w raporcie, z rozwiązań chmurowych korzysta 95% firm w Polsce - to wzrost o 24 pkt proc. w ciągu roku. Chmura wspiera nie tylko operacje IT, ale jest też podstawą wdrażania zaawansowanych technologii - w tym AI - i umożliwia elastyczne skalowanie działań. Wciąż jednak potrzebna jest edukacja w zakresie rozwiązań chmurowych, o czym świadczyć mogą obawy przedsiębiorstw - 1/3 wskazuje na ryzyko naruszenia bezpieczeństwa informacji oraz przerwy w dostępności usług.

"Pomimo że 56% firm ma już wydzielony zespół ds. cyberbezpieczeństwa (wzrost o 16 pkt proc. r/r), tylko 40% liderów uważa, że ich firma jest wystarczająco chroniona przed cyberzagrożeniami. To spadek aż o 17 pkt proc. w porównaniu z poprzednim rokiem. Jednocześnie trzykrotnie wzrósł odsetek respondentów, którzy określili poziom zabezpieczeń swojej organizacji jako mały. To pokazuje, że sama obecność struktur nie wystarczy - potrzebne są inwestycje w ludzi, procedury i kulturę bezpieczeństwa" - czytamy dalej.

Ponad połowa firm (54%) deklaruje, że w najbliższych miesiącach zamierza intensywnie rozwijać kompetencje cyfrowe swoich pracowników. Przedsiębiorstwa, które inwestują równolegle w technologie i ludzi, osiągają wyższe wyniki w obszarze potencjału do transformacji, implementacji technologii oraz cyberbezpieczeństwa i zarządzania ryzykiem. W warunkach szybkiego rozwoju AI i chmury to właśnie kapitał ludzki może przesądzić o sukcesie cyfrowej zmiany, zakończono.

Raport KPMG w Polsce pt. "Monitor Transformacji Cyfrowej Biznesu" powstał na podstawie badania przeprowadzonego metodą CATI (ang. Computer-Assisted Telephone Interviewing) w marcu 2025 roku. Przebadanych zostało 180 respondentów, którzy w swoich firmach odpowiadają za kwestie związane z cyfryzacją. Grupę stanowili menedżerowie, dyrektorzy, członkowie zarządów oraz prezesi. Próba badanych firm została dobrana tak, aby w przybliżeniu reprezentowała udział przedsiębiorstw małych, średnich i dużych w krajowej gospodarce, z wyłączeniem podmiotów zatrudniających mniej niż 10 pracowników. Podmioty zostały skategoryzowane wg swojej przeważającej działalności do 8 sektorów: budownictwo i nieruchomości; energetyka, wydobywanie, usługi komunalne; life sciences (farmacja, chemia, urządzenia medyczne); motoryzacja; rynek dóbr konsumpcyjnych; sektor finansowy; technologie informacyjne, media i komunikacja; transport, spedycja i logistyka.

(ISBNews)

Wiadomości
11 bit studios udostępnił grę 'The Alters' na PC, PS5, Xbox Series X|S i Game Pass

Gra "The Alters" została udostępniona na PC, PS5, Xbox Series X|S i Game Pass, podał 11 bit studios. "Przetrwanie nigdy nie ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...

Jakie waluty są w Unii Europejskiej?

Choć najbardziej popularną walutą w Unii Europejskiej i najmocniej kojarzącą się nawet z samej nazwy jest euro, to wiele krajów ...

Czym jest forex?

Rynek forex, jako największy i najbardziej płyny przyciąga całą rzeszę inwestorów. Każdego dnia na tym rynku odbywa się ogromna liczba ...