Spółka CPK (Centralny Port Komunikacyjny) złożyła komplet wniosków o decyzje lokalizacyjne dla szybkiej kolei na odcinku między Warszawą a CPK i kolejne wnioski dla odcinka CPK - Łódź, podała spółka.
Na odcinku między Warszawą a Łodzią, który ma zostać oddany do użytku wraz z Lotniskiem CPK do końca 2032 roku, spółka posiada już komplet decyzji środowiskowych wydanych przez Regionalne Dyrekcje Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Warszawie i Łodzi. Kolejnym etapem jest właśnie wydanie przez Wojewodę Mazowieckiego i Wojewodę Łódzkiego decyzji lokalizacyjnych, podano.
"Po uzyskaniu decyzji lokalizacyjnych przyjdzie czas na wnioski o pozwolenia na budowę, z których pierwsze powinny zostać złożone jeszcze w tym roku. Zależy nam na sprawnym przeprowadzeniu tego procesu, aby jak najszybciej rozpocząć prace budowlane dla Kolei Dużych Prędkości między Warszawą a Łodzią. Odcinek szybkiej kolei pomiędzy Warszawą, Łodzią i Lotniskiem CPK jest bowiem kluczowym elementem naszej inwestycji i musi zostać ukończony do 2032 roku, czyli roku otwarcia lotniska" - powiedział prezes CPK Filip Czernicki, cytowany w komunikacie.
Ponad 140-kilometrowa trasa kolejowa pomiędzy Warszawą, CPK i Łodzią została podzielona na 12 odcinków, dla których spółka CPK przygotowuje oddzielne wnioski o decyzje lokalizacyjne, aby skierować je do Wojewody Mazowieckiego i Wojewody Łódzkiego. Dla odcinka między Warszawą a CPK przygotowano i złożono już 5 takich wniosków, natomiast dla odcinka między CPK a Łodzią - 3 z 7 planowanych. To milowy krok na drodze do połączenia szybką koleją Lotniska CPK z Łodzią i Warszawą już w 2032 roku, podano także.
Spółka wskazała też, że na potrzeby opracowania dokumentacji projektowej dla linii kolejowej dużych prędkości między Warszawą a Łodzią spółka CPK otrzymała dofinansowanie z unijnego Instrumentu CEF "Łącząc Europę".
Właściciele nieruchomości zabudowanych znajdujących się na przebiegu linii Warszawa - CPK - Łódź zostali zaproszeni do udziału w Kolejowym Programie Dobrowolnych Nabyć (KPDN). W ramach tego programu spółka do tej pory nabyła 87 działek o łącznej powierzchni 82 hektarów. W sumie do KPDN właściciele zgłosili 196 działek spośród 206, które zostały zakwalifikowane, zaznaczono.
"Dzięki budowie linii KDP Warszawa - Łódź skróci się czas przejazdu między Warszawą a Łodzią do ok. 40 minut(dziś to ok. 70 minut). Podróżni dojadą z Warszawy do Lotniska CPK w mniej niż 20 min. Po wybudowaniu całego "Y" podróż z Poznania do Warszawy potrwa niecałe 1 godz. 40 min (zamiast obecnie ok. 2 godz. 20 min) i tyle samo z Warszawy do Wrocławia, czyli mniej niż połowę tego co obecnie" - czytamy dalej w materiale.
Lotnisko CPK ma zostać uruchomione pod koniec 2032 r. – równocześnie z odcinkiem KDP między Warszawą i Łodzią. Odcinki KDP z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania powinny zostać dopuszczone do ruchu do końca 2035 r. Wówczas domknięta zostanie 480-kilometrowa linia "Y", która w całości jest na etapie projektowania i uzyskiwania zezwoleń.
"Obecnie na terenie Łodzi trwają też prace budowlane związane z realizacją tunelu dalekobieżnego CPK. W czerwcu tego roku inwestor CPK podpisał umowę na drążenie tunelu dla Kolei Dużych Prędkości w Łodzi. Jako najkorzystniejsza wybrana została oferta konsorcjum budowlanego PORR. Inwestycja jest częścią kluczowej linii nr 85, czyli kolejowego 'Y', która do 2032 roku połączy Warszawę i Lotnisko CPK z Łodzią, a w 2035 roku umożliwi uruchomienie najszybszych połączeń Kolei Dużych Prędkości również do Wrocławia i Poznania" - zakończono.
(ISBnews)