Aktualizacja strategii Grupy Żabka zakłada dywidendę za 2025, przyspieszenie rozwoju sieci

Aktualności

Aktualizacja strategii Grupy Żabka zakłada znaczące przyspieszenie rozwoju sieci sklepów oraz rozpoczęcie wypłat dywidendy, podała spółka. Cel otwarć na lata 2025-2028 został podniesiony do ponad 1300 rocznie wobec 1300 na 2025 rok oraz 1000 na lata 2026-2028 w dotychczasowych planach. W efekcie na koniec 2028 r. sieć będzie liczyła około 16 tys. sklepów, czyli o około 1500 więcej, niż zakładano podczas debiutu na GPW. Sprzyjają temu dobre wyniki nowo otwieranych placówek oraz dostęp do atrakcyjnych lokalizacji w Polsce i Rumunii. Grupa podtrzymała także oczekiwania z IPO, dotyczące m.in. ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego, w latach 2023-2028.

"Dzięki stabilnemu generowaniu gotówki oraz konsekwentnemu obniżaniu zadłużenia, zgodnie z wcześniejszymi deklaracjami, spółka oczekuje obniżenia wskaźnika zadłużenia skorygowanego zysku netto do EBITDA post-rent do poziomu 1,0x w bliskiej przyszłości. Efektywność sprzedażowa i operacyjna pozwala również utrzymać założenia IPO dotyczące pozostałych kluczowych wyników finansowych, w tym średni do wysokiego jednocyfrowy wzrost sprzedaży porównywalnej LfL, marżę EBITDA na poziomie górnej granicy zakładanego przedziału 12-13% oraz poprawę marży skorygowanego zysku netto do 4,5% w średniej perspektywie" - czytamy w komunikacie.

Jednocześnie, zgodnie z zatwierdzoną nową polityką alokacji kapitału, rada dyrektorów zamierza rekomendować dywidendę w wysokości 50% zysku netto za rok 2025, a w kolejnych latach - dywidendę w wysokości od 50 do 70% zysku netto, w zależności od sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W dłuższym terminie Grupa nie wyklucza także programów skupu akcji własnych.

"Zgodnie z zapowiedziami podczas IPO realizujemy strategię dynamicznego rozwoju Grupy Żabka, opartą na solidnych fundamentach finansowych i rosnącej marżowości. Koncentrujemy się na ekspansji organicznej, by do końca 2028 roku nasza sieć liczyła  około 16 tysięcy sklepów w Polsce i Rumunii. Jest to  około 1500 więcej placówek, niż przewidywaliśmy w momencie debiutu na GPW w 2024 r. Zrewidowaliśmy jednocześnie nasz potencjał rozwoju (tzw. whitespace), który łącznie wynosi dziś około 27 tys. placówek w Polsce i Rumunii. Nowa polityka alokacji kapitału zakłada łączenie inwestycji w dalszy rozwój z regularnym dzieleniem się zyskiem z akcjonariuszami poprzez dywidendę, której poziom będzie dostosowywany do bieżącej sytuacji rynkowej i planów inwestycyjnych. W przyszłości nie wykluczamy również skupu akcji własnych - wszystko z myślą o budowaniu długoterminowej wartości Grupy oraz stabilnych korzyściach dla inwestorów" - powiedział CEO Tomasz Suchański, cytowany w materiale. 

"Rozpoczynamy kolejny etap rozwoju Grupy Żabka, łącząc dynamiczną ekspansję sieci w Polsce i Rumunii ze zwrotem wartości dla akcjonariuszy poprzez dywidendę. Nasza strategia opiera się na konsekwentnym wzroście organicznym, poprzez ekspansje sieci sklepów, rozwoju sprzedaży porównywalnej Like-For-Like oraz rozwoju naszych biznesów cyfrowych. Dzięki stałemu wzmacnianiu pozycji konkurencyjnej, innowacyjnej ofercie produktowej oraz skutecznej alokacji kapitału dążymy do ponad dwukrotnego wzrostu sprzedaży do klienta końcowego w latach 2023-2028 i umocnienia pozycji lidera branży modern convenience" - dodał group chief strategy & development officer Tomasz Blicharski.

Na koniec czerwca 2025 r. sieć Grupy Żabka liczyła 11 793 placówki w Polsce i Rumunii, co oznacza wzrost o 10,8% względem 10 640 rok wcześniej. Zgodnie ze zaktualizowanymi planami ekspansji potencjał połączonych rynków polskiego i rumuńskiego to blisko 27 tys. sklepów, co w długim terminie oznacza możliwość podwojenia sieci sklepów zarządzanej przez Grupę. Możliwe są fuzje i przejęcia wspierające rozwój podstawowej działalności, jednak priorytetem Grupy pozostaje ekspansja organiczna, zakończono.

Ekosystem Grupy Żabka obejmuje wiodącą w Polsce sieć sprzedaży detalicznej w formacie convenience działającą na zasadzie franczyzy. Uzupełnia ją sieć bezobsługowych sklepów autonomicznych pod szyldem Żabka Nano. Grupa dysponuje również ofertą cyfrową. Spółka zadebiutowała na GPW w październiku 2024 r.; wchodzi w skład indeksu WIG20.

(ISBnews)

Wiadomości
Impas w USA

Amerykańska administracja została dziś zamknięta po raz pierwszy od blisko 7 lat. Zmaterializował się scenariusz, na który wskazywał wcześniejszy impas ...

Czy opłaca się płacić kryptowalutą za codzienne zakupy? Plusy, minusy i realne opcje w 2025 roku

Jeszcze kilka lat temu kupno kawy za Bitcoina wydawało się ciekawostką technologiczną albo pokazem możliwości na branżowych targach. Dziś coraz ...

Jak rozpoznać brylant w pierścionku? Prosty przewodnik dla każdego

Wybór pierścionka z brylantem to poważna decyzja – zarówno pod względem emocjonalnym, jak i finansowym. Nic dziwnego, że wiele osób ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...