W tym roku na celebrację Wigilii i Bożego Narodzenia, m.in. na żywność, dekoracje, prezenty, spotkania czy wyjazdy w przeliczeniu na jedną osobę, 11,4%,konsumentów chce wydać 200-300 zł, a 400-500 zł - 11,3%, wynika z raportu UCE Research i Shopfully Poland. 8,9% Polaków jeszcze nie wie, ile zapłaci, a nic nie wyda - bo np. nie obchodzi świąt - 2,6% ankietowanych.
Według raportu UCE Research i Shopfully Poland "Wydatki świąteczne Polaków. Boże Narodzenie 2025", dalej w rankingu pojawia się zakres 300-400 zł - 11,2%, kwotę powyżej 1000 zł - 11%, a także 100-200 zł - 10%. Z kolei 900-1000 zł na ww. cel przeznacza 8,2% rodaków, zaś 500-600 zł - 8,1%. Najrzadziej podawany przedział to 800-900 zł - 2,6%.
"Najpopularniejsze przedziały wydatków świątecznych pokazują, że Polacy nie mają jednej wspólnej normy budżetowej na Wigilię i Boże Narodzenie. Dane wskazują na wyraźnie zróżnicowane podejścia. Część osób planuje raczej skromne, budżetowe święta, podczas gdy inni zakładają umiarkowane wydatki, mieszczące się w średnich przedziałach. Taka polaryzacja nie jest zaskoczeniem. Odzwierciedla różnice dochodowe, style życia i fakt, że Polacy starają się racjonalizować koszty, ale jednocześnie nie chcą rezygnować z tradycyjnej celebracji świąt" - powiedział współautor raportu z Shopfully Poland Robert Biegaj, cytowany w komunikacie.
Z raportu wynika też, że przedział 200-300 zł wybierają głównie osoby w wieku 75-80 lat (wśród nich 23,1%), unikające odpowiedzi o wysokość miesięcznych dochodów netto (17,3%), z wykształceniem podstawowym lub gimnazjalnym (17,6%) oraz mieszkańcy miejscowości liczących od 50 tys. do 99 tys. ludności (15,2%).
Z kolei przedział 400-500 zł wskazują przede wszystkim osoby w wieku 45-54 lat (wśród nich 16,4%), z miesięcznym dochodem netto 3000-4999 zł (14,4%), z wykształceniem średnim (11,7%) oraz z miejscowości liczących od 20 tys. do 49 tys. mieszkańców (14,3%).
Raport "Wydatki świąteczne Polaków. Boże Narodzenie 2025" został przygotowany ma kanwie specjalnego badania opinii publicznej, które zostało przeprowadzone w dniach 25-26.11.09.2025 metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview) przez UCE Research i Shopfully Poland na próbie 1021 Polaków w wieku 18-80 lat.
(ISBnews)
