Grupa Smyk, która jest w trakcie IPO i planuje zadebiutować na warszawskiej giełdzie ok. 7 listopada, planuje ok. 10-30% ze 150 mln zł wpływów z emisji nowych akcji przeznaczyć na dalszy rozwój, w tym ekspansję zagraniczną, poinformował prezes Michał Grom.
"Na dalszy rozwój, w tym ekspansję zagraniczną, zamierzamy przeznaczyć od 10 do 30% wpływów z emisji nowych akcji. Większość środków przeznaczymy na wzmocnienie pozycji finansowej naszej Grupy poprzez częściową spłatę zadłużenia bankowego. To pozwoli istotnie ograniczyć koszty finansowe (szacujemy, że o ok. 12-15 mln zł), co bezpośrednio przełoży się na poprawę rentowności netto. Wypracowywane wyższe zyski będziemy z kolei przeznaczać w pierwszej kolejności właśnie na dalszy rozwój, głównie na rozwój naszej sieci w kraju i za granicą. Szacowany CAPEX w najbliższych latach to około 60 mln zł rocznie" - powiedział Michał Grom podczas czatu z inwestorami.
"Tylko w latach 2025-2026 zamierzamy otworzyć łącznie ponad 35 nowych sklepów w Polsce, Rumunii, Czechach, Słowacji i Bułgarii [...]. W latach 2025-2029 planujemy otworzyć łącznie około 60 nowych sklepów w Polsce, czyli średnio około 12 każdego roku. Według raportu opracowanego przez OC&C rynek, na którym działamy, będzie rósł w tempie ponad 3% rocznie do 2029 roku. Uważamy, że jesteśmy w stanie rosnąć szybciej niż szeroki rynek, zdobywając w nim kolejne udziały" - dodał.
Odnosząc się do rozwoju na rynku w Rumunii, prezes powiedział, że widzi możliwość potrojenia liczby sklepów w Rumunii.
"Na koniec 2024 mieliśmy na tym rynku 33 sklepy. Plan na lata 2025-2026 zakłada otwarcie ok. 7 sklepów, co oznacza wzrost o ponad 20% liczby lokalizacji. Rentowność w Rumunii jest porównywalna z rentownością naszych polskich sklepów" - powiedział.
Zapowiedział też spodziewane utrzymanie marży skorygowanej EBITDA na poziomie zbliżonym do notowanego w ostatnich latach - w 2024 roku wyniosła ona 13,4% wobec 12% rok wcześniej. W I poł. 2025 roku marża skorygowanej EBITDA wzrosła do 10,7% wobec 8,5% w pierwszym półroczu 2024 r.
Pierwsza publiczna oferta akcji (IPO) Smyka obejmuje nie więcej niż 13,64 mln nowych akcji oraz nie więcej niż 18,41 mln istniejących akcji sprzedawanych przez AMC V Gandalf SA, obecnie jedynego akcjonariusza. Cena maksymalna oferowanych akcji, na potrzeby przyjmowania zapisów od inwestorów indywidualnych, została ustalona na poziomie 13 zł za akcję. Zgodnie z harmonogramem ostateczna cena i ostateczna liczba akcji oferowanych poszczególnym kategoriom inwestorów zostaną ustalone około 30 października br. Oczekuje się, że inwestorom indywidualnym zostanie przydzielone od 10% do 15% ostatecznej liczby akcji oferowanych.
Zamiarem spółki oraz akcjonariusza sprzedającego jest ustalenie ostatecznej liczby oraz ostatecznej ceny akcji oferowanych w taki sposób, aby wpływy brutto z emisji nowych akcji wyniosły ok. 150 mln zł, a łączna liczba akcji oferowanych nabytych w ofercie reprezentowała ok. 45% kapitału zakładowego po rejestracji nowych akcji oraz po emisji akcji serii E w ramach programu motywacyjnego, podano wcześniej.
Przewiduje się, że pierwszy dzień notowania akcji Smyk na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie przypadnie ok. 7 listopada 2025 r.
Grupa Smyk podaje, że jest liderem rynku produktów dla dzieci w Polsce. Według raportu opracowanego przez firmę doradztwa strategicznego OC&C, Grupa w 2024 roku posiadała 14,3% udział w głównym rynku docelowym, obejmującym modę dziecięcą, zabawki i gry oraz sprzęt i akcesoria dla dzieci.
(ISBnews)
