PKP Cargo miało 2 412,6 mln zł straty netto, 299,7 mln zł zysku EBITDA w 2024 r.

Aktualności

PKP Cargo w restrukturyzacji odnotowało 2 412,6 mln zł skonsolidowanej straty netto przypisanej akcjonariuszom jednostki dominującej w 2024 r. wobec 82,1 mln zł zysku rok wcześniej, podała spółka. 

Strata operacyjna wyniosła 2691,4 mln zł wobec 291,4 mln zł zysku rok wcześniej. Zysk EBITDA sięgnął 299,7 mln zł wobec 1 083,1 mln zł zysku rok wcześniej. 

"Rynek od kilku lat odnotowuje spadek przewozów, przede wszystkim ze względu na zmniejszające się przewozy węgla. Na przestrzeni ostatnich lat spółka utraciła około 30% swojego udziału w pracy przewozowej na polskim rynku. Wzrost konkurencji na rynku przewozów kolejowych, przy spadającym rynku spowodował erozję marżowości przewozów. Skupienie się na sektorze węglowym w 2022 roku spowodowało utratę udziałów rynkowych w perspektywicznych segmentach rynku. Czynniki te powodują, że obecnie spółka zmuszona jest przeprowadzić złożony proces restrukturyzacji naprawczej, w szczególności dopasowania zasobów oraz strategii sprzedaży do wymagań rynku i konkurencji. Restrukturyzacja będzie długofalowa i potrwa kilka lat, ale wierzymy, że pozwoli nam ona stworzyć silną i rentowną spółkę" - powiedziała prezes Agnieszka Wasilewska-Semail, cytowana w komunikacie. 

W ocenie spółki, główne przyczyny pogorszenia wyników to odpisy z tytułu utraty wartości majątku oraz zmniejszenie przychodów spowodowane m.in. spadkiem na rynku kolejowych przewozów towarowych. 

Skonsolidowane przychody z tytułu umów z klientami sięgnęły 4 460,4 mln zł wobec 5 491,9 mln zł rok wcześniej. 

"Na wyniki poprzedniego roku znacząco wpłynęły przeskalowane zasoby i koszty stałe. Spółka nie była dostosowana organizacyjnie, a także pod względem posiadanego zaplecza technicznego do realizowanych usług. Długoletnie zorientowanie spółki na schyłkowe przewozy węgla skutkuje posiadaniem nieodpowiedniego i niedopasowanego taboru, który nie odpowiada na potrzeby klientów. Dla przykładu około 75% całego taboru stanowią wagony do przewozu węgla, przy jedynie 30% pracy przewozowej przez nie realizowanej. Stąd uzasadnione były tak duże odpisy utraty wartości taboru i wdrożenie procesu naprawy spółki" - dodał członek zarządu ds. finansowych Michał Łotoszyński. 

Grupa kapitałowa PKP Cargo poniosła w 2024 r. nakłady inwestycyjne w wysokości 590,4 mln zł, tj. mniej o 65,7% w stosunku do 2023 r. 

W ujęciu jednostkowym strata netto wyniosła 2 412,7 mln zł w 2024 r. wobec 45,2 mln zł zysku rok wcześniej. 

PKP Cargo zadebiutowało w 2013 r. na warszawskiej giełdzie. Spółka działa w segmentach: przewozów towarów, intermodalnym, spedycji oraz napraw taboru, posiada własne zaplecze modernizacyjne i własne terminale przeładunkowe. Spółka jest przewoźnikiem nr 1 w Polsce oraz drugim przewoźnikiem w Unii Europejskiej. 

(ISBnews)

Wiadomości
McKinsey: OZE dadzą tyle energii w 2035, co dziś elektrownie oparte na paliwach kopalnych

Odnawialne źródła energii (OZE) będą w 2035 r. wytwarzać tyle samo energii elektrycznej, ile dziś produkują elektrownie oparte na paliwach ...

Czy warto korzystać z usług biura rachunkowego?

Prowadzenie spółki to nie tylko realizacja strategii biznesowej, ale także obowiązek rzetelnego prowadzenia księgowości. Wiele firm zastanawia się, czy warto ...

Ulga podatkowa na badania i rozwój (B+R) – rozwijaj swoją firmę i optymalizuj koszty

Wdrażanie nowych technologii czy produktów może znacznie zwiększyć konkurencyjność przedsiębiorstwa na rynku. Jednak innowacje to także koszty, których wysokość może ...

Bessa na rynku kryptowalut. Co to oznacza?

Bessa na rynku kryptowalut to czas, gdy te popularne aktywa tracą na wartości. Może to wynikać z różnych aspektów. Często ...

Jakie waluty są w Unii Europejskiej?

Choć najbardziej popularną walutą w Unii Europejskiej i najmocniej kojarzącą się nawet z samej nazwy jest euro, to wiele krajów ...

Czym jest forex?

Rynek forex, jako największy i najbardziej płyny przyciąga całą rzeszę inwestorów. Każdego dnia na tym rynku odbywa się ogromna liczba ...