GUS: Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej wzrósł do 5,4 pkt w styczniu 2019

Aktualności

Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) wzrósł o 4,3 pkt proc. m/m i wyniósł plus 5,4 pkt w styczniu br. (i spadł o 0,8 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.

"Wszystkie składowe wskaźnika uzyskały wartości wyższe niż przed miesiącem. Największe wzrosty odnotowano dla ocen możliwości obecnego dokonywania ważnych zakupów i przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju (wzrosty odpowiednio o 7,4 i 5,4 pkt proc.). Dla pozostałych składowych wskaźnika wzrosty kształtowały się następująco: 3,8 pkt proc. dla oceny przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego, 2,9 pkt proc dla oceny obecnej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego oraz 2 pkt proc. dla oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju. W porównaniu do stycznia 2018 r. obecna wartość BWUK była niższa o 0,8 pkt proc." - czytamy w komunikacie.

Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej, wzrósł o 4 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca i ukształtował się na poziomie +2,2 pkt (i spadł o 2,1 pkt proc. r/r), podano także.

"Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wyraźną poprawę w stosunku do poprzedniego miesiąca. Największy wzrost (o 7,4 pkt proc.) dotyczył oceny możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy. Oceny przyszłej sytuacji ekonomicznej kraju oraz przyszłej sytuacji finansowej gospodarstwa domowego wzrosły odpowiednio o 5,4 pkt proc. i 3,8 pkt proc. Nieznacznie pogorszyła się jedynie ocena przyszłego poziomu bezrobocia" - czytamy dalej w komunikacie.

Obydwa wskaźniki ufności konsumenckiej mogą przyjmować wartości od -100 do +100. Wartość dodatnia oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych optymistycznie nad konsumentami nastawionymi pesymistycznie, natomiast wartość ujemna oznacza przewagę liczebną konsumentów nastawionych pesymistycznie nad konsumentami nastawionymi optymistycznie.

Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 223 wywiady w okresie 3-12 grudnia (w tym 79 metodą CATI).

(ISBnews)

Wiadomości
PKB w USA wzrósł o 1,6% w I kw. 2024 r. wg I szacunku

Produkt krajowy brutto (w ujęciu zanualizowanym) w USA wzrósł o 1,6% w I kwartale 2024 r. wobec 3,4% wzrostu w ...

Jaki dysk SSD do gier wybrać? Poradnik zakupowy

Dysk twardy to jeden z najważniejszych elementów każdego komputera. Przy zakupie nowego sprzętu warto więc poważnie zastanowić się nad tym, ...

Jak obniżać koszty w handlu międzynarodowym, czyli o kursie dolara i innych walut

W dzisiejszym świecie normą jest, że kursy walut ulegają wahaniom. Świetnym przykładem jest kurs dolara do złotego. Jeszcze w 2022 ...

Opanuj HTML i CSS z GoIT: Podstawy projektowania stron internetowych

Zastanawiasz się nad nauką HTML i CSS? Rozważ kurs GoIT - twój kompletne źródło wiedzy o projektowaniu stron internetowych. Odkryj ...

Co musisz wiedzieć o zdolności kredytowej?

Jak powszechnie wiadomo, zdolność kredytowa to pojęcie, które jest nieodłącznym elementem każdej decyzji związanej z zaciągnięciem kredytu.  Bez względu na to, ...

Konto oszczędnościowe - jak wybrać najlepsze?

Konto oszczędnościowe to jeden z popularnych dodatków do rachunków osobistych, z którego korzysta wiele osób. Jest tak samo popularny, jak ...