BM Reflex: Obniżki cen paliw będą coraz mniejsze i tylko na części stacji

Aktualności

W najbliższym czasie nie osiągniemy średniego poziomu cen benzyn czy oleju napędowego równego 4 zł/l. W kolejnym tygodniu ewentualne obniżki będą coraz mniejsze i mogą być widoczne tylko na części stacji, wynika z komentarza rynkowego analityków Biura Maklerskiego Reflex.

Poniżej komentarz rynkowy BM Reflex:

Za nami kolejny tydzień głębokich korekt cen paliw na stacjach w dół. Tym razem mniejszą dynamikę zmian cen notowaliśmy na rynku hurtowym. Tylko od początku marca ceny benzyn na stacjach spadły średnio o 55 gr/l, oleju napędowego o 64 gr/l, a LPG o 22 gr/l.

Ceny poszczególnych paliw na stacjach wynoszą odpowiednio: benzyny bezołowiowej 95 - 4,31 zł/l, bezołowiowej 98 - 4,66 zł/l, oleju napędowego - 4,39 zł/l i autogazu 1,97zł/l.

Zatem w skali tygodnia benzyny potaniały średnio o 19-21 gr/l, olej napędowy o 21 gr/l i autogaz o 7 gr/l. Tym samym ceny benzyn są najniższe od sierpnia 2016 roku, oleju napędowego od września 2017, a ceny autogazu od września 2019 roku.

Ceny benzyny Pb95 i oleju napędowego są niższe niż przed rokiem o około 13-14 %. Ze względu na konsolidację cen ropy notowaliśmy mniejszą dynamikę zmian cen na rynku hurtowym. Tu ceny benzyny jeszcze nieznacznie taniały, a olej napędowy zaczął drożeć. Warto przy okazji zwrócić uwagę na ponowny wzrost różnicy pomiędzy cenami hurtowym benzyny 95 i diesla, która sięga obecnie ponad 40 groszy na litrze.

Fala silnych obniżek na rynku hurtowym umożliwiła spadek cen benzyny i oleju napędowego na części stacji w okolice 4 zł/l, a na nielicznych notujemy nawet niższe poziomy. Jednak w najbliższym czasie nie osiągniemy średniego poziomu cen Pb czy oleju napędowego równego
4 zł/l. W kolejnym tygodniu ewentualne obniżki będą coraz mniejsze i mogą być widoczne na części stacji.

To co dzisiaj obserwujemy na stacjach (wyraźny spadek obrotów) i to co dzieje się z cenami na rynku hurtowym wskazuje, że szanse na obniżki cen na jeszcze niższe poziomy są coraz mniejsze. Dzisiaj bardzo duże znaczenie dla utrzymania wolumenu sprzedaży, a z pewnością
większe niż cena paliwa, ma lokalizacja stacji i rodzaj stacji. To powoduje, że spadek sprzedaży paliw na poszczególnych stacjach jest różny, ale odczuwalny przez wszystkich operatorów.

W mijającym tygodniu na rynku ropy naftowej obserwowaliśmy konsolidację w okolicach tegorocznych minimów. W piątek rano ropa Brent kosztuje 26 USD/bbl, natomiast WTI 22,80 USD/bbl.

W ostatnim tygodniowym raporcie amerykańskiej EIA zobaczyliśmy już to co było kwestią czasu - amerykańska konsumpcja paliw spadła w skali tygodnia ponad 11% z 21,5 do 19,4 mln bbl/d, a wszystko wskazuje na to, że to dopiero początek trendu spadkowego. Na niezmienionym poziomie 13 mln bbl/d pozostała produkcja ropy naftowej. Poza tym interesujący był duży tygodniowy spadek eksportu amerykańskiej ropy naftowej o 0,53 mln bbl/d do 3,85 mln bbl/d. Wydaje się, że kwestią czasu jest ogromny wzrost zapasów ropy naftowej.

W pakiecie pomocowym rządu USA dla gospodarki zrezygnowano, wbrew wcześniejszym sugestiom, z zakupów ropy naftowej i uzupełniania rezerw strategicznych. Tymczasem zdaniem szefa Międzynarodowej Agencji Energii w tym roku światowy popyt na ropę ze względu na rozprzestrzeniającą się pandemię koronawirusa może spaść nawet 20 mln bbl/d do około 80 mln bbl/d. Wszystko zależy od czasu jej trwania.

Z kolei S&P Global Platts Analytics szacuje, że w 2020 roku światowy popyt na ropę spadnie 4,5 mln bbl/d przy czym ryzyko rewizji tych prognoz w dół jest wysokie. Z drugiej strony przy cenach ropy naftowej w okolicach 5 mln bbl/d nierentowne staje się produkowanie blisko 5 mln bbl/d co w późniejszym okresie może zaowocować większymi wzrostami cen gdyż strona popytowa rynku odbudowuje się szybciej niż produkcja.

W sumie od początku roku na europejskim rynku ARA najwięcej potaniała benzyna -75% oraz Jet - 68%, najmniej etanol - 28%. Spadki cen benzyn nabrały tempa kiedy stało się jasnym, że rozwój epidemii koronawirusa w Europie i USA jest kwestią czasu. O ile udział Chin w światowej konsumpcji benzyn wynosi około 13%, tak na USA i Europę przypada blisko 50% światowego rynku benzyn. W tym sam rynek amerykański to blisko 36% ogólnoświatowej konsumpcji tego paliwa.

(ISBnews/ BM Reflex)

Wiadomości
BM Reflex: Ceny paliw na stacjach spadną, głównie dzięki promocjom operatorów

Z analizy cen hurtowych paliw wynika, że możemy oczekiwać obniżek cen detalicznych, zwłaszcza oleju napędowego, ale zdecydowanie więcej korzyści przyniosą ...

Jaki dysk SSD do gier wybrać? Poradnik zakupowy

Dysk twardy to jeden z najważniejszych elementów każdego komputera. Przy zakupie nowego sprzętu warto więc poważnie zastanowić się nad tym, ...

Jak obniżać koszty w handlu międzynarodowym, czyli o kursie dolara i innych walut

W dzisiejszym świecie normą jest, że kursy walut ulegają wahaniom. Świetnym przykładem jest kurs dolara do złotego. Jeszcze w 2022 ...

Opanuj HTML i CSS z GoIT: Podstawy projektowania stron internetowych

Zastanawiasz się nad nauką HTML i CSS? Rozważ kurs GoIT - twój kompletne źródło wiedzy o projektowaniu stron internetowych. Odkryj ...

Co musisz wiedzieć o zdolności kredytowej?

Jak powszechnie wiadomo, zdolność kredytowa to pojęcie, które jest nieodłącznym elementem każdej decyzji związanej z zaciągnięciem kredytu.  Bez względu na to, ...

Konto oszczędnościowe - jak wybrać najlepsze?

Konto oszczędnościowe to jeden z popularnych dodatków do rachunków osobistych, z którego korzysta wiele osób. Jest tak samo popularny, jak ...