Bieżący wskaźnik ufności konsumenckiej (BWUK) spadł o 1,9 pkt proc. m/m i wyniósł plus 5,9 pkt w maju br. (i wzrósł o 2,8 pkt proc. r/r), wynika z badań przeprowadzonych przez Główny Urząd Statystyczny (GUS) i Narodowy Bank Polski (NBP), opublikowanych przez GUS.
"Dla większości składowych wskaźnika odnotowano wartości niższe niż przed miesiącem. Największy spadek wystąpił w przypadku oceny obecnej sytuacji ekonomicznej kraju (6,5 pkt proc.). Wzrost o 3 pkt proc. wystąpił jedynie dla oceny obecnej możliwości dokonywania ważnych zakupów" - czytamy w komunikacie.
Wyprzedzający wskaźnik ufności konsumenckiej (WWUK), syntetycznie opisujący oczekiwane w najbliższych miesiącach tendencje konsumpcji indywidualnej spadł o 2,9 pkt proc. w stosunku do poprzedniego miesiąca (i wzrósł o 2,2 pkt r/r) i ukształtował się na poziomie plus 2,8, podano także.
"Na spadek wartości wskaźnika wpłynęły wszystkie jego składowe. Największe spadki odnotowano w ocenach dotyczących przyszłego poziomu bezrobocia i możliwości przyszłego oszczędzania pieniędzy ( spadki odpowiednio o 3,8 i 3,3 pkt proc.)" - czytamy dalej w komunikacie.
Od stycznia 2004 r. badanie koniunktury konsumenckiej prowadzone jest z częstotliwością miesięczną - jako badanie wspólne GUS i NBP. W tym miesiącu przeprowadzono 1 316 wywiadów w okresie 7,16 maja 2018 r. (w tym 104 metodą CATI).
(ISBNews)